LÉLEK-BARÁT

Szeretettel köszöntelek a keresztény FELEKEZETMENTES tanítási blogomon! Gyújtsünk együtt mennyei kincseket, mert azt mondja az Úr, "aki nincs velem, ellenem van, és aki nem gyűjt velem, az tékozol. (Lk 11,23.)

A gazdagság csalárdsága

 

“Nosza immár ti gazdagok, sírjatok, jajgatván a ti nyomorúságaitok miatt, a melyek elkövetkeznek reátok. Gazdagságotok megrothadt, és a ruháitokat moly ette meg; Aranyotokat és ezüstötöket rozsda fogta meg, és azok rozsdája bizonyság ellenetek, és megemészti a ti testeteket, mint a tűz. Kincset gyűjtöttetek az utolsó napokban! Ímé a ti mezőiteket learató munkások bére, a mit ti elfogtatok, kiált. És az aratók kiáltásai eljutottak a Seregek Urának füleihez. Dőzsöltetek e földön és dobzódtatok; szívetek legeltettétek mint áldozás napján. Elkárhoztattátok, megöltétek az igazat; nem áll ellent néktek. Legyetek azért, atyámfiai, béketűrők az Úrnak eljöveteléig. Ímé a szántóvetővárja a földnek drága gyümölcsét, béketűréssel várja, míg reggeli és estveli esőt kap.”

Ennek a most felolvasott szakasznak az élén magyar Bibliánkban az a címfelirat olvasható: A gazdagság csalárdságáról. - Jakab is ellene van a gazdagságnak, mint mestere: Jézus. Szinte Jézusnak a gazdagok ellen mondott komoly ítéletet hirdetőszavai visszhangzanak itt, mint a mennydörgés a nagy hegyek között. A gazdagságot démoni hatalomnak tartja, amely csúful rászedi áldozatát. A maga korának égbekiáltó igazságtalanságait kíméletlenül leplezi le és már előre látja és hirdeti a bekövetkező ítéletet. Valósággal a végítélet főpróbája ez, amit itt a gazdagokra zúdít. Hamarosan be is teljesült rajtuk a rettenetes prófécia! Ez így idáig érthető, sőt megrendítőlehet, de mi mondanivalója van Istennek ma ezzel az Igével a mi számunkra? Mi már egészen más szociális körülmények között élünk, mint Jakab. Közöttünk aligha akadna már olyan gazdag, aki abban lelné örömét, hogy aranyat és ezüstöt gyűjt rakásra és dúsan terített asztal mellett dőzsöl és dorbézol, mint itt, az Ige szavai szerint. Mi közünk hát akkor ehhez az Igéhez?

Nos: a gazdagság csalárdsága, démonikus hatalma nemcsak azt ejtheti meg, akinek van, hanem azt is, akinek nincsen. Nemcsak a meglévő gazdagság lehet bálvány, hanem a soha meg nem lévő, vagy a már elvesztett gazdagság is az lehet! Sokszor éppen az kötözi meg valakinek az életét, hogy nincs neki! Már csak azért is van mondanivalója számunkra a gazdagság csalárdságáról szóló Igének. Próbáljuk hát megérteni!

Ez a csalárdság elsősorban abban áll, hogy megvakít a saját értékét illetően. Csábító ragyogásával akit igézetében tart, nem képes helyesen ítélni az igazi és hamis értéket illetően. Elhiteti az emberrel, hogy a gazdagság, a gondtalan jólét a legfőbb érték, ami probléma mentessé teheti az életet. Elhiteti az emberrel, hogy ha sok pénze volna, ha jó állása lenne, ha vágyai szerint élhetné ki magát, ha utazhatna, szórakozhatna, szép lakásban lakhatna, akkor ezzel megoldódnék élete minden problémája. És nem is törekszik az ilyen gazdagság csalárdságától rabul ejtett ember másra, csak erre, ilyenféle dologra. Erre törekszik, erre vágyik, erre van beállítva az egész élete!

És éppen ebben van a veszedelme, ebben a beállítottságban. Olyan dolgok tartják lekötve, amik nem a lényegét, legföljebb a ráadását alkotják az életünknek. Hogy mennyire nem a lényegét jelenti az életünknek, mi sem mutatja jobban, mint annak a mulandósága. Így fejezi ki ezt Jakab: “Gazdagságotok megrothadt, és a ruháitokat moly ette meg; Aranyotokat és ezüstötöket rozsda fogta meg,” Jak.5,2-3a Ha előbb nem, kiderül a halálnál, hogy mennyire hiábavalóságra pazarlódott el az élet: hiszen mit vihetünk át belőle az örökkévalóságba? Ismerjük azt az embert, akiről Jézus beszél, - aki miután jól bebiztosította magát földi javakkal, csűreit, kamráit alaposan megrakta hosszú időre elégséges készletekkel, s azután kényelembe helyezte magát mondván: “Én lelkem, sok javaid vannak sok esztendőre eltéve; tedd magadat kényelembe, egyél, igyál, gyönyörködjél!” Lk 12,19 És ebbe a nagy gondtalan jólétbe egyszer csak beleszól az Isten: “Bolond, ez éjjel elkérik a te lelkedet te tőled; a miket pedig készítettél, kiéi lesznek?” Lk12,20.

Olvastam egyszer egy gazdag főúrról, akinek az akkori szokás szerint volt egy udvari bolondja. Egyszer az ura egy csörgősapkát adott neki e szavakkal: Tartsd meg ezt mindaddig, amíg olyan valakit nem találsz, aki még téged is túlszárnyal a bolondságban. És ha találtál ilyet, add át neki! - Néhány év múlva a főúr megbetegedett. Az udvari bolond meg akarta látogatni és megtudta, hogy ura hamarosan meghal. És hova vezet most az utad? - kérdezte a gazdáját. Messze, nagyon messze - válaszolta. És mikor jössz vissza, egy hónap múlva? - Nem! - Egy év múlva? - Nem! Hát mikor? - Sohasem? - Sohasem! - És milyen előkészületeket tettél erre az elutazásra? - Semmilyet! - Te örökre elmész és egyáltalán nem készültél elő reá? Íme, itt a csörgősapkám, átadom, mert ilyen nagy bolonddal még nem találkoztam.

És hányan élünk mi is ilyen bolondul: a meglévő, vagy a még sem lévőgazdagság csalárdságától elvakítva elmulasztjuk a fölkészülést a nagy útra. Erre utal Jakab ezekkel a szavakkal: “Kincset gyűjtöttetek az utolsó napokban!” Jak.5,3c Az “utolsó napok” alatt mindig a Krisztus mennybemenetele és ítéletre való visszajövetele közötti időszakot érti a Biblia. A visszatérő Krisztus dicsőségének az időre vetített fényében óh, de elhalványul minden ragyogása a földi gazdagságnak, a csillogó arany és ezüst rozsdás ócskavassá válik, pompás öltözetek molyette rongycafatok értékével sem bírnak: jaj azoknak, akik még mindig ilyen kincsek ragyogásának az igézete alatt élnek!

De nemcsak az a veszedelme a gazdagságnak, hogy becsapja az áldozatát, hanem még inkább az, hogy szívtelenné, könyörtelenné teszi a szegénnyel szemben! Így folytatódik Jakab szörnyűleleplezése: “Ímé a ti mezőiteket learató munkások bére, a mit ti elfogtatok, kiált. És az aratók kiáltásai eljutottak a Seregek Urának füleihez. Dőzsöltetek e földön és dobzódtatok; szívetek legeltettétek mint áldozás napján.” Jak.5,4-5. A rabszolga, a jobbágy, a zsellér, a robotos, az örök napszámos kiszolgáltatottsága zúg fel ebből az ítéletből.

Mindaz, ami világproblémává tette őket és a munka harcát, mindaz, ami az osztályharcot előidézte, mindaz, ami a keserűség robbantó erejét világforradalmak előidézéséig fokozta, benne van ebben az Igében, amelyben megint egészen Jézus szavaira ismerünk! Tehát tulajdonképpen nem is a gazdagságot veti szemünkre, hanem azt, ahogyan és amire a gazdagságunkat fölhasználtuk.

Egyébként is nagyon nehéz, szinte lehetetlen megvonni a határt a gazdag és szegény között: hol kezdődik az egyik és hol végződik a másik? És a Szent Írás szellemében nem is az a végsőkérdés, hogy gazdag vagyok-e, hanem az, hogy miként vagyok tulajdonosa a gazdagságomnak, hogyan bánok azzal, amim van. Aki azt hiszi, hogy bármiféle anyagi vagy szellemi javainak az élvezetére magától értetődően igényt tarthat, mert erre a világi törvény is megadja a jogot: a Biblia szerint lelkiismeretlen! Mert senki sem ura a maga javainak, hanem legföljebb megbízottja, kezelője, - bibliai szóval kifejezve: sáfára. Semmi nem az enyém, minden az Istené!

És ezt rögtön elfelejtjük, amint van valamink! Megtarthatjuk azt, amink van, de csak abban a tudatban, hogy be van jelentve az igény reá. Le van foglalva az Isten számára! De azután igazán minden, amink van: a pénzünk, az időnk, az erőnk, a tehetségünk, az egészségünk, a két karunk ereje, az akaratunk, az értelmünk, a házasságunk, a gyermekeink! Egyszer számadásra vonnak érte, hogy mit tettem vele? Csak magamnak éltem vele? Arra való volt csak, hogy jól éljek, a “szívemet legeltethessem”? Volt-e vajon fülem meghallgatni azok kiáltását, akik megkeseredtek?

A múlt vasárnapi istentiszteletünk azzal a könyörgéssel végződött: Engedd Uram, hogy valakinek haszna legyen abból, hogy Te az én Uram vagy! Nos, eltelt egy hét. Kinek volt haszna abból, hogy Jézus a te Urad? A sáfárság a gyakorlatban azt jelenti, hogy valaki másnak haszna van abból, amim van, amit Uramtól kaptam, amit Ő reám bízott. Ha hitem van, akkor abból, ha kenyerem van, abból, - ha egészségem van, abból, - ha pénzem van, abból.

Maga a puszta életem is olyan hallatlan gazdagság, ami felelőssé tesz a mások hasznára való szolgálatra! Mindenféle gazdagság démoni hatalommá válik, ami rögtön megront, mihelyt valaki önmagának kezdi gyűjteni. És csak az menekül meg a megrontás alól, akinek a kezén átváltozik jótétmennyé, szolgálattá. Mindig megrövidítek valakit, ha nincs haszna abból, hogy élek! Ha nem válik valami módon javára, amim nekem van, neki meg nincs.

És ha nagy önzésünkben elfelejtjük, hogy mindenünk, amink van, az Istené, Aki azt a mások javára való fölhasználásra adta nekünk, akkor Isten figyelmeztet rá úgy, hogy megértsük: ítélettel! Elvesz mindent, hogy megértsük ki a tulajdonosa, ura minden javunknak. Ezt hirdeti Jakab, amikor ezt mondja: “Nosza immár ti gazdagok, sírjatok, jajgatván a ti nyomorúságaitok miatt, a melyek elkövetkeznek reátok.” Jak.5,,1 - És ha nekünk nem volt, nem szokott lenni fülünk meghallani azok kiáltását, akiket megrövidítettünk: annál inkább meghallja Isten. Hátborzongató Jakabnak ez a kijelentése: “Ímé a ti mezőiteket learató munkások bére, a mit ti elfogtatok, kiált. És az aratók kiáltásai eljutottak a Seregek Urának füleihez.” Jak.5,4. Azt jelenti ez, hogy az ún. kisembereket ért minden szociális igazságtalanság nyilván van tartva a mennyben, az égre kiált. Isten meghallja, akkor is, ha nem csendes imádságban panaszolja el neki egy hívőlélek, hanem ha káromkodásként tör ki egy elkeseredett ember szívéből. Azt mondja ezzel Jakab, hogy Istenre nemcsak vallási ügyek tartoznak, nemcsak a lelki élet és az üdvösség dolgaival foglalkozik, - hanem törődik a földi dolgainkkal is. Benne van a hétköznapi életben, szava van létünk legmateriálisabb dolgaihoz is, mint a pénzhez, a gazdagsághoz, a bérhez. Ura az egész életnek, mindenestől védelmébe vette az emberi életet és a szociális igazságtalanságot nem hagyja büntetés nélkül!

A világban már bekövetkezett sok nagy válság, régi világok összeomlása és új helyzetek kialakulása nem véletlen, nem a vak sors szeszélye, nem pusztán hatalmi eltolódások eredménye, amit olyan hűvös tárgyilagossággal lehetne szemlélni, mint a fizikus a természeti folyamatot, hanem mindez ítélet. A számonkéro˝ Isten időről-időre számadásra vonja egész nemzedékek gazdasági és szociális életét, javainak fölhasználását és ítéletet hirdet egy hosszú és bonyolult perben, amelyet senki át nem láthat. Ki is lenne más, Aki a történelemben az ítéletet tartja, Aki a könyveket fölüti, átvizsgálja és a mérleget elkészíti, mint Isten, a történelem Ura! És ha valaki személyesen átélte azt, amit Jakab így fejez ki: “Gazdagságotok megrothadt, és a ruháitokat moly ette meg; Aranyotokat és ezüstötöket rozsda fogta meg,” #Jak.5,2-3a , az hajoljon meg az Isten ítélete alatt!

Mert az a csodálatos Isten ítéletében, hogy az rögtön kegyelemmé válik, amint alázattal elfogadja valaki az Ő kezéből! Isten az ítélettel mindig megmenteni akar. Megálljt kiált az önmaga pusztulásába rohanó emberiségnek. Megmarkol úgy, hogy fáj a szorítása, de hiszen a vízbefúlónak is fáj a szorítás, amikor erélyes kézzel belemarkol karjába a megmentője. Bár megítélne bennünket igazán a szívünk legmélyéig. Ott bent kellene elfogadnunk az Ő ítéletét, mélyen a szívünkben, hogy kiderüljön, nem tartozunk-e mi is azok közé, akik kincset akarnak gyűjteni az utolsó napokban. Ott kell a halálba adnunk mindazt a titkos vágyat és törekvést, amivel mi is még mindig a pénz hatalmától függünk.

A legbensőbb lényünkkel kellene odatérnünk Ő hozzá, Aki a vérével vásárolt meg Magának bennünket, s elmondanunk Neki: Uram én is rászorultam arra, hogy összetörjél. Én is olyan vagyok, akit csak Te szabadíthatsz föl a gazdagság csalárdsága igézetéből. Válts meg engem is mindenemmel, amim van, a Te uralmad alá, vonj be engem is a Te halálodba, hogy Veled és általad újra kezdhessem az életemet! Add, hogy a Benned való hitem és az abból eredőszeretetem gazdasági és szociális tekintetben is igazán produktív és újjáteremtőerőként hathasson a világban!

 

forrás:

Dr. Joó Sándor

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 255
Tegnapi: 147
Heti: 557
Havi: 4 732
Össz.: 500 636

Látogatottság növelés
Oldal: CSALÁRDSÁG
LÉLEK-BARÁT - © 2008 - 2024 - lelekbarat.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »