LÉLEK-BARÁT

Szeretettel köszöntelek a keresztény FELEKEZETMENTES tanítási blogomon! Gyújtsünk együtt mennyei kincseket, mert azt mondja az Úr, "aki nincs velem, ellenem van, és aki nem gyűjt velem, az tékozol. (Lk 11,23.)

A Biblia Sátánról
 

Ha Isten valóban létezik és mindenható, hogyan jöhetett létre az Ő tudta és akarata nélkül a rossz a világegyetemben? Ha pedig tudtával és akaratával jött volna létre, veszélybe kerül Isten szeretete. Hogyan engedhette meg a fájdalmat, a betegséget, a gonoszság ezer fajtáját az életet teremtő és a teremtményeit szerető Isten? A rossz kérdésének puszta felvetésekor Isten mindenhatósága vagy szeretete kérdőjeleződik meg.

Bevezetés

Az Isten létével, gondviselésével szembeni legnagyobb érvnek a történelem során a "Honnan a rossz?" kérdése bizonyult. Ha Isten valóban létezik és mindenható, hogyan jöhetett létre az Ő tudta és akarata nélkül a rossz a világegyetemben? Ha pedig tudtával és akaratával jött volna létre, veszélybe kerül Isten szeretete. Hogyan engedhette meg a fájdalmat, a betegséget, a gonoszság ezer fajtáját az életet teremtő és a teremtményeit szerető Isten? A rossz kérdésének puszta felvetésekor Isten mindenhatósága vagy szeretete kérdőjeleződik meg. "Más szóval, egyszerű vallási kifejezéssel: ha mindent az Isten teremtett, a saját céljaira – ő, a végtelen Jó –, mi magyarázhatja mégis a Rossznak létét a világban? Van-e vitálisabb kérdés a Vallásra?" (Babits Mihály: Ágoston (1917).)

Sajnos, nagyon sokan a rossz kérdésére vonatkozó puszta célozgatással már elintézettnek vélik az istenkérdést. Ha Isten létezne, nem engedné meg a rosszat, vagy naponként igazságot szolgáltatna vele szemben – mondják. Hogy miért nem teszi ezt Isten, azt a Bibliának a rosszról adott tanítása értetheti meg.

Vajon mit tanít a Biblia a rossz eredetéről és mibenlétéről?

Sátán eredete: a rossz nem csupán elv, erő, hanem személy is

Hogy Isten miért tűri el a rossz létezését, alattomos tevékenységét és féktelen tombolását, arra a Biblia azzal válaszol, hogy a rossz nem csupán elv, erő, hatalom, hanem egy személyben megfogant elv, kifejlődött erő, és félelmetes hatalom. A rossz személyes valóság.

Jézus a búza és a konkoly példázatában nevezte így: "ellenség". A héber "Sátán" kifejezés jelenti ezt szó szerint. Istennek és teremtett világának az angyali renden belül támadt ellensége kapja ezt a nevet. Eredete szerint természetesen ő sem volt "sátán"; Isten fejlődésre, tökéletesedésre képes lényeket teremtett. Ő azonban "nem állott meg az igazságban", ahogyan ezt ismét Jézus mondja (Ján 8,44), Isten és törvénye ellen fordult, s így vált rosszá a lázadó angyalfejedelem.

A bibliai meghatározás szerint Isten törvénye a szeretet (1Ján 4,8; Róm 13,10), míg Sátán törvénye az énszeretet, az önzés (1Ján 3,4). Két törvény áll szemben egymással a két személyben: a másokért élés és a magunkért élés törvénye.

Sátán lázadása megoszlást idézett elő az angyalok rendjében, s még azután is, hogy Jézus kérlelte a visszafordulásra, ha nem is az angyalok túlnyomó többségét, mindenesetre hatalmas tömegét, "harmadrészét" maga mellé állította (Jel 12,4). Ezután következett a mi Földünk megteremtése. Az első emberpár láttán Sátán ismét vádolással élt, és azt állította, hogy Istennek ezek az újabb teremtményei sem fogják kedvüket lelni a Teremtőjüknek való engedelmességben. Sátán próbát kért, amit meg is kapott. Kísértése nyomán az ember elbukott, az ő oldalára állt - szembefordulva Istennel.

A kérdés így kettőssé válik: miért nem semmisítette meg Isten már a mennyei lázadás alkalmával Sátánt? Vagy miért engedte az ember bűnbeesése után útjára indulni azt a történelmet, amelyről joggal mondja a költő, Arany János:

"Óh, a világ története
Szomorú egy tanulmány!"

(Gondolatok a békekongresszus felől.)

Isten eljárását a bűnnel szemben soha nem értheti meg az, aki nem tudja, hogy a bűn először egy személyben fogant és testesült meg, s mint minden erkölcsi ellenvetésre, amelyet egy személy képvisel, erre is erkölcsi választ kell adni, nem pedig hatalmit. Vitathatatlan, hogy Isten a mennyben is és a Földön is régen megsemmisíthette volna Sátánt. Szellemi kihívást azonban nem lehet megoldani erőnek erejével. Ha a mérleg egyik serpenyőjébe a mostani világot tennénk minden bűn okozta nyomorúságával együtt, a másikba pedig olyan világot, amelyből Isten kiküszöbölte volna a rosszat, de az összes ott élő teremtmény tudata meg lenne terhelve az Istentől való félelemmel - nos, könnyen beláthatnánk, hogy ez utóbbi serpenyő húzná le az előbbit, ez képviselné a nagyobb bajt a mérlegelésben.

Isten először meggyőzni kívánta Sátánt lázadásának helytelenségéről, majd a próbálkozás meghiúsulását követően teret adott neki az isteninél igazabbnak állított út bizonyítására. Amikor pedig Sátán ebben az eljárásában társakra is talált, s immár a magányos lázadóból sokak vezérévé lett, az angyalok harmadrészén kívül az emberiség egészét is maga mellé állítva, Isten csak azt tehette, amit a Biblia hírül ad: "nem erővel, s nem hatalommal, hanem Lelkével" (Zak 4,6) bocsátkozott a küzdelembe, majd a vitát eldöntendő, Jézus Krisztus áldozatával legfőképpen.

Ha a rossz csak személytelen erő, hiba, torzulás lett volna, egyetlen mozdulattal ki lehetett volna javítani, ahogyan a hozzáértő helyreteszi, kiigazítja a ficamot, megjavítja a gépet. A rossz azonban nem csupán "a jó hiánya" (privatio boni), ahogyan az európai keresztény teológiai gondolkodást alapvetően befolyásoló Augustinus (Szent Ágoston) vallotta a IV-V. század fordulóján. A rossz nem csupán a jó hiánya, hanem egy személyben és követőiben létrejött torzulás, amelynek nyilvánvalóvá tétele és gyógyítása - méghozzá az érintettek közreműködésének megnyerésével - hallatlan türelmet kíván. A Biblia szerint a mennyben fellázadó Sátán és démonai esetében a teljes megkeményedés* végérvényessé vált, úgyhogy számukra nincsen már gyógyulás, az ember számára - aki nem kitervelője, csupán elfogadásáért felelőse és áldozata a rossznak - azonban még nyitva áll ez a lehetőség. (* "Megkeményedés"-en (vagy "Szentlélek elleni bűn"-ön, "megátalkodottság"-on, a "betelt a gonoszság" szókapcsolaton) érti a Biblia a bűnnel való teljes és végleges azonosulást, amely annyira eltorzítja a személyiséget, hogy azt már maga Isten sem formálhatja át (vö. Zsid 12,17; Róm 1,32; Ján 13,30; Mát 12,31 stb.).)

Sátán máig tartó léte és rombolása nem hatalmát, hanem Isten türelmes, mindent kitisztázni kívánó, erőszakhoz és kényszerhez soha nem folyamodó magatartását bizonyítja. Aki réges-régen megoldhatta volna már a kérdést úgy, ahogy emberek milliói mindmáig követelik Tőle, s mégsem azt tette, hanem - a "gonoszt jóval győzd meg" (Róm 12,21) elvét követve - fáradozik teremtményeiért, együttműködésükre vágyakozva: ez az Isten messzemenő tanítást adott Sátánról és tevékenységéről. Ha csak egymagában, vagy egy másik, bűnbeesett bolygó lakosaiért vívná ezt a küzdelmet, akkor is figyelmet kellene rá fordítanunk és melléje kellene állnunk. Még inkább szükséges ez így, hogy itt, ezen a Földön folyik a harc, és miértünk, a mi érdekünkben, hogy hazugságtól és bűntől mentes életet nyerjünk, s ezáltal méltókká váljunk az örök életre.

 

Sátán ereje: a kísértés, vádolás, bűnáthárítással önmaga letagadása

Sátán élő, valóságos személy, bukott angyalfejedelem - mondtuk el az eddigiekben. Lázadásának hogyanjáról a Bibliában négy visszatekintő prófécia számol be (Ésa 14,4-20, Ezék 28,12-19, Ján 8,44, Jel 12,6-9), ezekből részint idéztünk, részint idézni fogunk. A lázadás miértjére azonban a Biblia értelmes okot nem említ. Hogy mi oka volt az Isten közvetlen közelében élő angyalfejedelemnek szembefordulni az Úrral - ez valóban felfoghatatlan, értelmetlen és botrányos. "A bűn betolakodó, amelynek jelenlétét nem lehet megindokolni. A bűn titokzatos, érthetetlen; mentegetése egyenlő volna igazolásával. Ha mentséget lehetne találni rá, vagy okot a létezésére, akkor megszűnne bűn lenni. A bűnre egyetlen meghatározás van, amelyet Isten Igéje ad: 'bűn pedig a törvénytelenség', olyan elv testet öltése, amely harcban áll Isten kormányzatának alapjával: a szeretet nagyszerű törvényével." (Ellen G. White: A nagy küzdelem (1888), 29. fejezet, 494. (A bűn eredete), magyarul: Advent Kiadó, Bp., 1985, 438. (Azóta több kiadásban is.))

A "hogyan"-ra adott válasz mellett tehát a "miért"-re adott válasz hiánya is rendkívül beszédes. Akik a történelem során a rosszra értelmes magyarázatot kívántak adni, megtévesztő utat mutattak mások számára. (Vö. Reisinger János: Kis eszmetörténet. Sola Scriptura Főiskola, Bp., 2000.)

Félelmetes valóságot tár föl a Biblia Sátán működéséről is. Világosságot kapunk arra nézve, hogyan is végzi tevékenységét a rossz, hogyan is "érhetjük tetten" a rosszat.

A kísértés

Sátán először is kísértéseivel próbálja maga mellé állítani az embert. Mivel Isten az embert is szabadnak és gondolkodó lénynek alkotta, Sátán nem törhet rá kényszerítéssel. Meg kell szereznie az ember belső beleegyezését az ő törvényébe, amely az önzés, az énközpontúság törvénye.

Rosszra való kísértéseit Sátán a hazugságaival viszi végbe. Jézus nem véletlenül nevezte őt "a hazugság atyjának" (Ján 8,44). Sátán hazugságainak lényege, hogy a rosszat jónak tünteti fel, a rosszat választó ember számára pedig "ideig-óráig való gyönyörűséget" szerez (Zsid 11,25). Ez az ismétlődő, de mindig új varázsszerrel átitatott ámítás Sátán kísértéseinek gyökere. A felszíntől a mély felé hatolva, egyedül Isten törvénye képes föltárni ezt a gyökeret. Amióta ugyanis világunkba engedtük a bűnt, a valóságot a hazugság látszatai borítják, erős, hatásos impulzusokkal közelítve meg azokat, akik gondolkodás helyett a megkapó "külcsín"-nek hisznek.

Nemcsak a dolgok megjelenését varázsolta el Sátán, hanem - ismét Jézus egyik példázatának szavával - "palotát" épített magán az emberen belül is (Luk 11,21). Az emberi természet eltorzulásával Sátán legfőbb fellegvára maga az egyes ember. Az isteni törvényektől - mint az igaz, boldog élet mértékétől - eltávolodott ember szükségképpen és menthetetlenül a látszatok fogságába esik, különösebb közvetlen kísértés nélkül is; ez az egyik oka például annak, hogy miért vonják sokan kétségbe Sátán puszta létezését is. "Nem kell itt ördögre, kísértőre gondolni, belemegy az ember anélkül is a rosszba" - mondogatják. Mindez bizonyos fokig igaz, jóllehet a sokadik bűnbeesés után nem ad választ arra a kérdésre, hogy az esetleg leleplezett roszszat miért követjük el újra és újra, annak a rossznak elkövetéséről nem is szólva, amellyel szemben már kifejezetten fel is vettük a küzdelmet. A Sátánról mint személyes kísértőről szóló bibliai tanítás érteti meg velünk, hogy személyes terv készült mindannyiunk elveszítésére. Ahogyan Istennél van megváltási terv, Sátán az elpusztítás terve alapján hoz új és új kísértéseket, s alkalmasint nem mond le arról sem, hogy akár százszor is megismételje a régieket. "Palotájának" minden pontját ismeri, a feltáruló rések helyét is pontosabban számon tartja, mint mi.

A Biblia a kísértés három fő csatornájára irányítja rá a figyelmünket. Ez a hármas az első emberpár megkísértésénél éppúgy érvényesült (1Móz 3,1-6, különösen a legutóbbi vers), mint Jézus Krisztus pusztai megkísértésekor (Mát 4,1-11), szövegszerűen pedig János apostol nevezi néven ezeket: "Mert mindaz, ami a világban van, a test kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet kérkedése, nem az Atyától van, hanem a világból." (1Ján 2,16)

Az első fajta kísértés arra irányul, hogy testi kívánságainknak - az éhségnek, a szomjúságnak, a nemi vágyak kielégítésének - kedvezzünk inkább, és sokszor gyorsan, hevesen, nyersen cselekedjünk, félretéve az igazságról kialakult meggyőződésünket. Az ösztön, az indulat, az érzés irányítson-e, avagy Isten hit által - a lelkiismereten és a gondolkodáson keresztül -, ezt a kérdést természetünk szerint az előbbiek javára döntjük el. Ezzel a kísértésével ér célt Sátán nap nap után a legtöbb embernél. Ennek a kísértési formának közvetlen ideológiája az evolucionizmus, amellyel azt akarja elhitetni, hogy elsősorban az állatvilágból kiemelkedett ösztönlénynek tekintsük magunkat. Közvetett ideológiája a reinkarnáción, a lélek halhatatlanságán alapuló hit a halhatatlanságban, amellyel azt kívánja elhitetni, hogy "a test cselekedetei nem szennyezik be a lélek tisztaságát", (A kora keresztény kor gnosztikus elmélete, amelyet a Jelenések könyve nikolaitizmusnak nevez (Jel 2,6 és 15), s melynek idézett felfogását Irenaeus őrizte meg (Adversus Haereses).) vagy pedig azt, hogy az újratestesüléssel, illetve a túlvilági megtisztulással minden bűn levezekelhető. Bizonyos, hogy ezek a kísértések egyetlen embert sem kerülnek ki, és hevességük fokát a Bibliában Ézsau éhsége (amellyel egy tál lencséért képes volt egy ehhez nem mérhető nagy kiváltságot egyik pillanatról a másikra feláldozni), Sámson érzékisége, Géházi és Júdás meggazdagodási vágya, Ananiás és Safira hazugsággal kikövezett istenkeresése szemlélteti a legfélelmetesebben. Ez a fajta kísértés - a testi ösztönök és vágyak erőteljes követelőzése - a Biblia szerint csak Jézus példájának hitével és az Őáltala mondott válasz elfogadásának segítségével győzhető le:
"Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, mely az Isten szájából származik." (Mát 4,4, visszaidézi 5Móz 8,3-at)

A második fajta kísértés már nem annyira a testiséghez, hanem az ember belső világához tartozik. (Természetesen az első kísértésben is ott rejtőznek a belső világ vágyai, a gyönyörérzeten alapuló kívánságai. A "test" és a "lélek" szétválaszthatatlan a bibliai antropológia szerint.) Ezt a második kísértést "az istenkísértés kísértésének" nevezhetnénk. Ennek lényege: Sátán azt akarja elérni, hogy ha tapasztalatot szereztünk is az isteni gondviselésről és kegyelemről, mégis legyünk könnyelműek Isten parancsolataival szemben: látva, tudva a jó utat, induljunk neki a rossz útnak, hiszen Isten előtt nincsen lehetetlen, azon is meg tud védeni bennünket.

A könnyelműen felfogott élet, a komolytalan játszadozás Isten ígéreteivel, méghozzá a saját, életre vagy halálra eldőlő ügyeinkben, a gyakran lélegzetelállító felelőtlenség: ezen a pályán is közelít, elragad, elbódít Sátán sokakat. El akarja hitetni, hogy Isten "olyan jó", hogy a bűnökhöz ragaszkodó embernek is kitalál valami mentséget, megmenti azt is, aki egyébként menekülni sem akar a bűnből, amint Marmeladov kifejti Dosztojevszkij Bűn és bűnhődésének első lapjain.

"Ne kísértsd az Urat, a te Istenedet!" - hangzott Jézus válasza, amikor nem vetette le magát a mélységbe Sátán kívánsága szerint - jelezve, hogy ezt a megkísértést a "mi Istenünkhöz" való személyes ragaszkodás, hűség által győzhetjük le (Mát 4,7, vö. 5Móz 6,16).

A harmadik fajta kísértés a legfonákabb és legfélelmetesebb. Láttuk, hogy Sátán támadni tud a megromlott természeten belül a testi kívánságokon, a vágyakon keresztül, de a leginkább megfoghatatlan kísértése a gondolatainkon keresztül történik. Az önigazolás, a magabízás, a nem Isten, hanem az önmagunk előtti leborulás - ha ezekre rávesz, hatásuk félelmetesebb lesz az előbbiek által együttesen okozott károknál.

Mit mondjunk ma erről a kísértésről, az "önimádat társadalmá"- ban, ahogyan egy mai nyugati író nevezte? A tömény emberkultusz fullasztó légkörében, amelyben sztárok a bűnözők?

Látjuk a kísértések egyes fajtáinak erősbödő színezetét. Közönségesnek mondjuk az elsőt, megfoghatatlanabbnak a másodikat, és szinte teljesen tünékenynek a harmadikat, annyira látjuk is meg nem is, annyira bennünk és a világban van ez a kérkedő fölényesség, ez a meglapuló, de mindig ugrásra kész magabiztosság...

Jézus szava itt már nem egyszerűen az Istennel vagy az Isten parancsolataival való foglalkozásra, hanem egész lényünknek a megtérést követő átadására, a teljes megszentelődésre hív fel: "Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak néki szolgálj!" (Mát 4,10, vö. 5Móz 6,13)

Éva mindhárom kísértésben elbukott: "Látta az asszony, hogy jó a fa gyümölcse eledelre (=1. kísértés), kedves a szemnek (=2. kísértés), és kívánatos a bölcsességért" (=3. kísértés, 1Móz 3,16). Ezzel szemben nem a Paradicsom kies világában, hanem Júdea kietlen pusztájában, negyvennapi böjt és ima után mutatta meg Jézus, hogyan győzhetünk Sátán minden kísértése ellen. A hit erejével, amely Isten beszédéből származik: "A hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által." (Róm 10,17) Pál apostol úgy fogalmaz, hogy "a hit pajzsával... ama gonosznak minden tüzes nyilát megolthatjátok" (Eféz 6,16). Ha a hit folyamatosan végezni tudja belső megtisztító munkáját, isteni erőtöbblethez jutunk a nálunk jóval erősebb Sátánnal szemben. A kísértések legyőzésének ez az egyedüli útja. "Ami embereknél lehetetlen, Istennel együtt lehetséges." (Mát 19,26)

A vádolás

Ha azonban Sátán kísértései célba érnek - és melyikünknél nem értek célba jó néhányszor az életben? -, a gonosz működésének újabb szakaszával kell szembesülnünk. Nem kevésbé félelmetes ez a periódus, mint a kísértéseké. Jól végiggondolt stratégia része, a "megromlott bölcsesség" (Ezék 28,17) mesterműve ez is.

Gondolkozzunk csak el egy kicsit, mit tennénk mi, ha valakit valamire rá tudnánk venni. Nemde megdicsérnénk az illetőt, hogy engedett szavunknak, megfogadta tanácsunkat?

Ami természetes lenne embernek, akár jó, akár rossz elkövetésére kerülne sor, nem természetes Sátánnak. El kell azonban ismernünk, hogy a rossz következetes végigvitelében neki van igaza.

Mert Sátán a kísértéseibe belehurkolódott embert nem megdicséri, hanem hirtelen vádolni kezdi. Nem veregeti vállon, hogy "Jó, nagyon jó, hogy megtetted, amit sugalltam neked", nem tölt időt ezzel, hanem elveszítési tervében újabb szakaszt nyit meg, hogy áldozatával könnyebben végezhessen. Jól ismeri a bűnbe jutott embert, azt, hogy a bűn brutális elkövetése után sokszor fájóbb annak tudata, s az esetleg feltámadó lelkiismeretfurdalást még magzatállapotában elpusztítva, az önvád félelmetes szörnyszüleményét hozatja világra az emberrel. Sátán ezzel akarja teljessé tenni a bűn okozta lelki kárt.

Ha ez a vád - az önvád - magában a bűnösben nem alakul ki és erősödik meg, akkor Sátán mindenféle szerrel gondoskodik róla, hogy a bűnöst környezetének tagjai, éppen a hozzá legközelebb állók vádolják, mint Dávidot Sémeinél is inkább Joáb, vagy Joábnál is inkább tulajdon fia, Absolon. A vádolás a megtört bűnöst a lelki halálba, vagyis a kétségbeesésbe, esetenként az öngyilkosságba akarja belehajtani. Aki teljesen megadja magát Sátánnak, az igazán Sátáné. A vádolással ő pontosan ezt akarja elérni.

A vádolás éppen úgy cégére Sátánnak, mint a kísértés. Ezért van az, hogy a héber Sátán (=ellenség) kifejezés görög fordítása az Újszövetségben a Diabolosz (=vádoló). Jézus Sátánnak ebben a jellemvonásában mutatott rá arra, hogy "ő embergyilkos volt kezdettől fogva" (Ján 8,44). Az ember elveszítésének valóban mesteri stratégiája ez, mesterin a gyilkosság végrehajtásának ezt a kivédhetetlennek tűnő útját értve.

A vádolás lelkülete összetéveszthetetlenül sátáni. A menynyek országának angyalai alig viselhették el (Jel 12,10). Sajnos, az emberi világban ellenőrizetlenül, felelőtlenül gyakoroljuk sokszor. A vádolás nemcsak szeretetlenség, hanem igazságtalanság is. Mert aki elkövette a rosszat - noha talán (túlságosan) sokszor is -, nem biztos, hogy azonosult is azzal, amit tett. A vádolás egyenlőségjelet tesz a bűn és a bűnös között. Isten szeretete, kegyelme azért igazságos is, mert Ő ezt sosem engedi meg magának, kivéve a kárhozottak végső ítéletét, de azt is csak azután, hogy bebizonyosodott: valóban eggyé vált bűneivel a bűnös.

Júdás levele szerint a bűnnel egyébként teljesen eggyé vált Sátánra maga Krisztus sem mert kárhoztató, vádoló ítéletet mondani, azon kívül, hogy "dorgáljon meg téged az Úr!" (Júdás 9). A vádolás sohasem isteni tulajdonság. Isten "fedd", "int", "dorgál", de soha nem vádol. Sátán a vádoló.

Jó ezt tudni akkor is, ha másoktól, de akkor is, ha a tulajdon szívünkből érkezik a vádolás.

Sátán letagadja magát

A kísértés "megfoganása" és a "bűn megszülése" (Jak 1,13-14) utáni vádolás, vádaskodás a bűnös összeroppantásán kívül a hazugságnak még egy újabb területét nyitja meg. Sátán ugyanis azt szeretné elhitetni, hogy minden bajnak Isten az oka, minden rossz Tőle származik, röviden, hogy Isten - a Sátán. Ennélfogva tehát ő, Sátán, nem is létezik.

Innen az a széltében-hosszában eluralkodott vélemény, amely Istennek tulajdonítja a rosszat, vagy egyenesen Istent kéri fel a rossz végrehajtására, mint például a káromkodásokban halljuk. De a hétköznapi beszédben is "istenveréséről", "Isten hidegéről" és "Isten háta mögötti hely"-ről szólnak. Így ír Babits Mihály a Jónás könyvében:

"...magad mondod, hogy Isten átka kerget.
Ha Isten üldöz, az ördög se véd meg."

(Jónás könyve (1938), 1. ének.)

Való igaz, hogy világunkban mindig is többen voltak, akik Istenben hittek, mint azok, akik elfogadták "e világ fejedelmének" (Ján 12,31) létezését. Nem látva be az utóbbi valóságát, így nem is hihettek másban, mint bálványistenben. Ennek tulajdoníthattak olyan vonásokat, amelyek egyedül Sátánra jellemzőek.

Az Ószövetség valóban kevésszer ejti ki Sátán nevét - teológiai építményt emeltek erre is persze, alaptalanul állítva, mintha régen nem lett volna az embereknek tudomásuk róla -, de nagyon hangsúlyos helyeken teljes határozottsággal teszi: gondoljunk csak Jób könyvének keretjeleneteire, az említett zakariási látomásra, vagy Ézsaiás és Ezékiel próféta egy-egy ókori despotáról felvillantott képében Sátán mennyei lázadásának bemutatására (Jób 1. és 2., Zak 3., Ésa 14., Ezék 28. fejezetében). Sátánról a lepel végső lehullása - a golgotai áldozat - előtt Jézus Krisztus szólt a legtöbbször.

Jézus világossá tette, hogy a bűneset után az Ő második eljöveteléig "Sátán e világ fejedelme" (Ján 12,31). Ennek ellenére "a mennyek országa nagy erővel halad előre, noha nagy erőszakot is szenved tőle" (Mát 11,12, helyesbített fordításban). Apokalipsziseiben azt is feltárta Jézus, hogy "Sátán nagy haraggal teljes, mint aki tudja, hogy kevés ideje van" (Jel 12,12), "el akarja hitetni hamis prófétáival, ha lehet, a választottakat is" (Mát 24,24). Az emberek csodálatával körülvett, tündöklő személyek és intézmények viselik a "veszedelem fia" ábrázatát, mint Júdás, vagy egy politikai főhatalmat gyakorló keresztény egyház (Ján 17,12, 2Thessz 2,3-4). Ha valaki komolyan elkezdi tanulmányozni Jézus kijelentéseit, nem nagyon lehet kétsége az Önzés Fejedelméről, de mibenlétéről, "a Sátán mélységeiről" (Jel 2,24) és követőinek arculatáról, terveiről sem. Az önmagát letagadó Sátán Jézus kijelentései nyomán egyszerre csak kirajzolódik, jellemzései összetéveszthetetlenek lesznek, történelmi eszközei lelepleződnek, kiváltképpen a vallások területén és az általa eltorzított keresztény felekezetek sokaságában. A "parázna lányok" mellett az egész Földet birtokába venni akaró "nagy paráznán" szemlélteti Jézus jövendölése Sátán legfőbb eszközének diadalútját, amelynek a középkorban 1260 évnyi teljhatalom adatott, majd azután halálos sebet kapott, de sebe begyógyultával "az egész Föld csodálva követte a fenevadat" (Jel 13,3, vö. Dán 7. és 8. fejezete, 2Thessz 2,3-8, 1Ján 4,1-3, és Jel 12-19. fejezetei).

Sátán a vallásokban

Az igazság felfedezésére elindult ember a Bibliában sorra találja meg a rossz leleplezéseit, a kegyelmes híradást arról, hogyan kíván segíteni az Úr, hogy Őt kövessük, "mert amit a pogányok áldoznak, ördögöknek áldozzák és nem Istennek; nem akarom pedig, hogy ti az ördögökkel legyetek közösségben" (1Kor 10,20). "A nemzetek minden istene bálvány; az Úr pedig egeket alkotott." (Zsolt 96,5)

A bálványistenek az ördög találmányai - az ezek elleni leghevesebb harcot látjuk az Ószövetségben, de ez az alapja az Újszövetségnek is: "Fiacskáim, oltalmazzátok meg magatokat a bálványoktól!" (Ján 5,21) A Biblia szerint egyetlen igaz hit és vallás van, mégpedig az, amely Isten Igéjén, a Biblia prófétai beszédein alapul. Az Ó- és az Újszövetség "két tanúbizonysága" tartalmazza az isteni üzenetet (Jel 11). Isten követői is azok, akik "hallgatják az Isten beszédeit" (Ján 8,47), és gondolkodásukat, magatartásukat teljesen alárendelik e beszédeknek.

Mint a pusztai megkísértés jelenetében láthatjuk, Sátán is felhasználja Isten beszédeit a maga céljaira (Mát 4,6-7). Aki azonban a Bibliát a Bibliával kívánja megérteni és magyarázni, ha először talán nem látna is világosan, tapasztalni fogja, hogy "az Úr törvénye tökéletes, megeleveníti a lelket, az Úr bizonyságtétele biztos, bölccsé teszi az együgyűt. Az Úr rendelései helyesek, megvidámítják a szívet, az Úr parancsolata világos, megvilágosítja a szemeket. Az Úrnak félelme tiszta, megáll mindörökké, az Úr ítéletei változhatatlanok, s mindenestől fogva igazságosak." (Zsolt 19,8-10)

Sátán szolgái a vallásokban a hamis próféták, "akik miatt az igazság útja káromoltatni fog", "és költött beszédekkel vásárt űznek" az emberek lelkéből (2Pét 2,2-3). Megint csak azt mondhatjuk, mint a bálványokkal kapcsolatban: számtalanszor viszontlátjuk őket és a velük folytatott isteni küzdelmet, különösen Illés próféta korától (i. e. IX-VIII. század) fogva. Az egyház legkisebb tévedései is súlyosabbak, mint a politika legnagyobb tévedései - vallotta Luther Márton -, mert az utóbbiban nem nagyon hisznek az emberek, az előbbit tekintve viszont kifejezetten a hiszékenységre nevelik őket.

Sátán van jelen a természeti katasztrófákban, a növény- és állatvilág élősdijeiben a gyomnövényektől a ragadozókig, továbbá az embervilág számos zegzugában, és legsajnálatosabban az Isten jelenlétét nélkülöző emberi szívben.

Legfélelmetesebb az Isten nevében való megjelenése. Ez a legorcátlanabb, legcinikusabb sátáni manőver. A Biblia nélkül aligha venné ezt észre bárki is, sőt fel sem tételezné, hogy Sátán erre is képes lehet: elváltoztatja magát "világosság angyalává" (2Kor 11,13-15). A hiszékenység és a fanatizmus mindig jó eszköz Sátán kezében.

Ennek jegyében alakította ki Sátán a bűnbeesés utáni földi stratégiáját.

Sátán bibliai jelképei

A kísértés, a vádolás, és a bűn Istenre hárításának csalása már érzékeltettek valamit Sátán felfuvalkodott, kihívó, öntelt lényéből, vérszomjas, örömtelen, gátlástalan alkatából. A Bibliában rendkívüli jelképek mutatják be személyiségét. Péter apostol például "ordító oroszlán"-hoz hasonlítja, amely "szertejár, nézvén, kit nyeljen el". Sátán éltető eleme a kényszer és az erőszak. Vadállatként ólálkodik minden ember életének ajtaja előtt (1Móz 4,7), hogy a megfelelő időben mintegy "lecsaphasson" áldozatára. Mint mondottuk, Sátán az ember akaratát megkerülve nem uralkodhat az életen. De valahogyan mindenkitől, meghatározott időben, "kicsikarja" a beleegyezést. A hiszékenység áldozatai biankóra adják beleegyezésüket neki.

Micsoda különbség Isten és Sátán között: ahol Isten, "ott a szabadság" (2Kor 3,17), s ahol a Vádoló, ott a szolgaság (Ján 8,32). Sátán "ordító oroszlán", Jézus oroszlánénál hatalmasabb ereje pedig abban van, hogy Ő "a megöletett Bárány" (Jel 5,5-6).

A legelső megkísértés is tanúsítja azonban, hogy Sátán általában nem erőt vagy hatalmat vet be céljai eléréséért. Először szeret "világosság angyala"-ként megjelenni (2Kor 11,14), s ha ámítással nem ér célt, akkor vált át, mintegy 180 fokos fordulattal, az ellenkező magatartásformára. A bűn, az önzés törvénye nem válogat az eszközökben. Ami jön, azzal él. Nemcsak az egyéni életben, hanem még inkább a történelemben. Először például kegyetlen üldözéssel támadta a korai kereszténységet, s amikor így nem tudta sem elpusztítani, sem meggyengíteni, a IV. századtól változtatott módszerén, és a hatalom édesgetésével sikerült fokozatosan meggyengítenie az egyházat. Amikor azután a hosszú középkorban így sem tudta megsemmisíteni Krisztus követőit, az eltorzult hatalmi kereszténység sötét évszázadai után a legvadabb ateizmusba lökte a világot. Ma ismét korszakfordulót élünk, amikor viszont - az ateizmus lejártával - újra a hamis vallásosság ölelő karjait kínálja a testben-lélekben legyengült emberiség számára. (Lásd erről részletesebben Vankó Zsuzsa: Ezredforduló vagy korszakforduló? Világosodik vagy sötétedik? c. könyvét; Bibliaiskolák Közössége, Bp. 2000.)

Akár ordító oroszlán, akár világosság angyala, Sátán csak a kicsitől haladhat a nagy felé, apró lépésektől a kiterjedt határok felé. Ahogy szokták mondani: "Az ördög a részletekben van." Ezért további jelképe a (rossz) "kovász", amely kicsi ugyan, de ha belekerül a tésztába, az egészet meg tudja poshasztani. Ezért mondja Pál apostol: "Ne a régi kovásszal ünnepeljünk, sem rosszaságnak és gonoszságnak kovászával, hanem tisztaságnak és igazságnak kovásztalanságában." (1Kor 5,8)

Boldog ember, aki Sátán cselvetéseit már első jelentkezésükkor észreveszi, és felveszi ellenük a küzdelmet. Míg kicsi a gonoszság, addig könnyebben meg lehet fékezni. Legkönnyebb a gondolkodás szintjén; már nehezebb, ha a beszédünkben engedelmeskedtünk Sátánnak; s a lehető legnehezebb, ha a rosszat már elgondoltuk, beszéltünk róla, és meg is cselekedtük. Ha fájdalmasnak tetszik is, csírájában kell megszabadulni tőle, amint egy gyógyíthatatlanul beteg testrészünket is hagyjuk eltávolítani inkább, nehogy elpusztuljon az egész szervezet. Jézus első látásra félelmetesnek tűnő hasonlatai - szem kivájása, kar levágása - mögött ennek a józan belátása áll (Mát 5,29-30).

További jelképe Sátánnak a "fényes, hajnali csillag", az Esthajnalcsillag, valamint a hullócsillag (Ésa 14,12). Érdekes megfigyelni, hogy az oroszlánnal együtt ez is kettős jelkép: Krisztust is és Sátánt is szimbolizálja. A jelképek puszta alkalmazása is rávilágít a döbbenetes tényre: azért vannak kiválasztva ezek a bibliai jelképek, hogy szinte önmagukban történelmet írjanak. Azt a történelmet, amelynek folyamán Krisztus elsőségét megirigyelve lett Sátánná az angyalok fejedelme. Istent kívánta letaszítani trónjáról saját országában, a mennyben, Teremtőjével akart végezni a teremtmény. Ott nem végezhetett Vele, de a Földön ezt is megengedte Isten: Sátán keresztre feszíttette Jézust.

Ez azonban korántsem jelentette a győzelmét. Sőt, ezzel bizonyosodott be végérvényes veresége.

A Sátán fölötti győzelem

Sátán lázadása a mennyben erkölcsi ellenszegülés volt Istennel és törvényével szemben. A lázadásra, mint láthattuk, Isten nem hatalmi szóval felelt. Sátánnak bejárása lehetett a mennybe még azt követően is, hogy a jó angyalokat illető kiváltságoktól megfosztotta önmagát (Jób 1-2. fejezet). "Mint villámlás" akkor "hullt le az égből" (Luk 10,18), amikor Jézus meghozta golgotai áldozatát (Ján 12,31, Jel 12,10). Ez az önkéntes keresztáldozat bizonyította legnyilvánvalóbban Sátán tételeinek hamisságát.

Fényesen és félreérthetetlenül bizonyította, hogy Isten valóban "szeretet" (1Ján 4,8), aki az életét is képes odaadni eltévedt teremtményeiért, mint a jó pásztor az egyetlenegy juhért. Bizonyította azt is, hogy Isten a saját maga által alkotott törvényeket sohasem szegi meg, hiszen Jézus az emberiség vétkeit vette magára helyettes áldozatként, s "ámbár Fiú volt, a bűn büntetését Neki is el kellett szenvednie" (Zsid 5,7-9, Róm 8,1-3).

Sátán az emberi természetet készségesen magára vevő Jézust egyetlenegyszer sem tudta bűnre csábítani, "jóllehet megkísértetett mindenekben, hozzánk hasonlóan, kivéve, hogy bűnt követett volna el" (Zsid 4,15). A keresztfára juttatás az ördög valódi énjét, "méregfogát" mutatta meg, s nem a győzelmét, hiszen hiába gyilkoltatta meg az ártatlan Istent, az Ő akaratát megtörnie nem sikerült.

A nagy küzdelem eldőlt. Isten igazsága és szeretete nemhogy csorba nélkül, de még fénylőbben került ki a harcból. Hűsége az általa létrehozott élethez és teremtményeihez minden eddiginél fényesebben ragyog. A vereség a látszatgyőztes Sátáné, aki Jézust keresztre feszíttette. Jézus azonban éppen ezzel mutatta meg, hogy Isten az élete árán is eleget tesz a szeretet törvénye betöltésének, s akkor is ragaszkodik a szeretet és igazság törvényéhez, ha ezért Őt, a Teremtőt teremtményei halálra juttatják.

De Sátán még ezután sem adta föl a harcot. Esélye ugyan már annyi sincs, mint egy sakkjátékosnak, aki tudja, hogy mattot kap, de nem adja fel a játszmát, amint az egyébként "jobb körökben szokás", hanem húzva-halasztva az időt, valami titkos kombinációban, vagy az ellenfél hibáztatásában, vagy egyszerűen magában az időhúzásban és ezáltal a "függőre adásban" reménykedik. Jézusnak a kereszten mondott "Beteljesedett" szava után Sátán sorsa megpecsételődött (Ján 19,30, helyesbített fordításban). Jézus ki is jelentette a győzelmét tanúsító feltámadás után: "Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön." (Mát 28,18)

Miért nyúlik akkor ilyen hosszúra ez a hatalomátvétel? Miért nem pusztította el Isten Sátánt közvetlenül Jézus győzelme - a gonoszság lelepleződése, megítélése - után?

Azért, mert az ősevangélium próféciájának még teljesednie kell Jézus Krisztus hívő népének életében is: nekik is el kell jutniuk odáig, hogy "a kígyó fejére tapossanak" (1Móz 3,15, vö. Róm 16,20, Jel 10,7). A Krisztus hitével élő igazi keresztény közösség feladata mindig is ez volt, és teljességre juttatva, ez is marad. A győzelem ténye a Jelenések könyve jövendöléseiből egyértelmű (Jel 3,21; 10,7; 14,1-13; 7,13-17 stb.). A Sátán fölött aratott jézusi győzelem így szélesedik ki és jut el újabb tetőpontjára: nemcsak Jézus győzött, hanem győztek azok is, akik követték, és a legteljesebben győzni fognak azok, akik második eljövetele előtt útját készítik, s így a legközelebb jutnak majd Őhozzá lélekben a történelem során élő keresztények közül.

A megváltás azonban csak így tökéletes - hiszen az, hogy Isten legyőzi a gonoszságot, föltételezhető volt; hogy emberi természetben is legyőzi, ez már kockázatosnak tűnt; de hogy emberek győzik le, és közösségben is, a történelem legsötétebb végóráiban: ez az "aratás" a konkoly felnövekedéséhez mérten legalábbis valószínűtlennek látszik, holott a legnagyobb reményekre jogosító prófécia. (Ellen G. White; idézi: "Felettébb tiszta a Te beszéded"; Bibliaiskolák Közössége, Bp., 1994.)

Sátán kétféle támadással élt Istennel szemben a történelem folyamán.

Jézus Krisztus első eljöveteléig azt akarta elhitetni, hogy Isten igazsága nem teszi lehetővé az igazságtalan, bűnös ember számára a bocsánatot és az örök életet. "Sátán kijelentette, hogy Isten törvényét nem lehet megtartani, annak nem lehet engedelmeskedni, és hogy az igazság összeegyeztethetetlen az irgalommal... Minden bűnnek meg kell kapnia a büntetését... Ha Isten elengedné a bűn büntetését, akkor nem lehetne az igazság és igazságosság Istene. Amikor az emberek megszegik Isten törvényét és ellenkeznek Isten akaratával, akkor Sátán ujjong. Bebizonyosodott - jelentette ki Sátán -, hogy a törvénynek nem lehet engedelmeskedni, és hogy a bűnt elkövető embereknek nem lehet megbocsátani. Mivel Sátánt lázadása után száműzték a mennyből, azért azt követelte, hogy az emberi nemzetséget is örökre zárják ki Isten kegyéből. Isten nem lehet egyszerre igazságos, ugyanakkor irgalmas a bűnösökhöz - mondta...

Életével és halálával Krisztus bebizonyította, hogy Isten igazságossága nem semmisítette meg irgalmasságát. Isten megbocsáthatja a bűnt, emellett a törvény szent, igaz és jó, s annak tökéletesen engedelmeskedhetünk. Sátán vádjai megdőltek. Isten félre nem érthető bizonyítékot adott szeretetéről az embereknek." (Ellen G. White: Jézus élete, Advent Kiadó Bp., 1989. 669–671. o.)

Jézus első eljövetele után azonban egy másik, az előbbinél nem kevésbé félelmetes hazugság érvényesül világunkban. Sátán Isten szeretetét hangsúlyozza, igazsága és törvényei nélkül. Azt állítja, hogy a legfőbb dolog a szeretet, más nem is számít. Korunk egységtörekvései, közöttük pedig különösen a politikai ökumenizmus egyik kedves tétele az igazság pluralizmusa, többszólamúsága. Erről külön tanulmányban szólunk majd.

Sátán megsemmisítése

Sátán szeretettelen és esztelen "bölcsességé"-vel sohasem adná fel a küzdelmet. Bitorolt élettel az életet pusztítja, s legkivált napjainkban, amikor "tudja, hogy kevés ideje van" (Jel 12,12). A nagy Csalót sem ember, sem emberi mozgalom vagy intézmény nem képes ártalmatlanná tenni. Jézus második, majd a kárhozottak fölötti ítélet befejezése utáni harmadik eljövetele tesz pontot Sátán ténykedésének végére, amelyet a Biblia a Góg és Magóg háborújának nevez. Ekkor és csakis ekkor nyúl hatalmához Isten: Tőle "tűz száll alá a mennyből, és megemészti őket", Sátánt a démonaival és a velük azonosult emberekkel (Jel 20,8-10).

E hosszú küzdelem földi szakaszának végóráit éljük. Isten végtelen türelemmel, minden egyes emberi életre messzemenően figyelve, s a történelem menetét is - oly sok hányattatás ellenére - a kezében tartva vezeti a mindenkit megnyugtató megoldás felé az eseményeket. Hiszen "amit vet az ember, azt aratja is" (Gal 6,7). Senki gonosz nem mondhatja, hogy igazságtalan bérben részesül: "Ha valaki fogságba visz mást, ő is fogságba megy; ha valaki fegyverrel öl, fegyverrel kell annak megöletni. Itt van a szentek békességes tűrése és hite." (Jel 13,10) Aki elfogadta a kegyelmet, s másokhoz sem a vádolás, hanem a kérlelés és az intés magatartásával közeledett: kegyelmet nyer. "Mert a bűn zsoldja halál, az Isten kegyelmi ajándéka pedig örök élet a mi Urunk Krisztus Jézusban." (Róm 6,23)

Az egész világtörténelemnek, beleértve a mennyei lázadástól kezdve tartó időszakát is, azért kellett ilyen hosszúra nyúlnia, hogy minden tisztázódjék, és "ne legyen kétszer veszedelem" (Náhum 1,9). Az örök életben senkinek sem jut majd eszébe újabb lázadást kezdeményezni Istennel szemben, ha már itt a földi küzdelemben megtanulták gyűlölni a bűnt és a bűn okozóját. Minden oda eljutó ember hálásan és felszabadultan tehet majd vallomást "Mózesnek, az Isten szolgájának énekével, és a Bárány énekével, ezt mondván: Nagyok és csodálatosak a Te dolgaid, mindenható Úr Isten; igazságosak és igazak a Te útjaid, ó, szentek Királya! Ki ne félne téged, Uram?! És ki ne dicsőítené nevedet? Mert csak egyedül vagy szent. Mert eljőnek mind a népek, és lehajolnak előtted, mert ítéleteid nyilvánvalókká lettek." (Jel 15,3-4)

Reisinger János

forrás:

http://nyiregyhaza.kerak.hu/cikkek/index.php?page=cktart&ck=98

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 230
Tegnapi: 152
Heti: 577
Havi: 2 854
Össz.: 504 743

Látogatottság növelés
Oldal: A BIBLIA SÁTÁNRÓL ...
LÉLEK-BARÁT - © 2008 - 2024 - lelekbarat.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »