LÉLEK-BARÁT

Szeretettel köszöntelek a keresztény FELEKEZETMENTES tanítási blogomon! Gyújtsünk együtt mennyei kincseket, mert azt mondja az Úr, "aki nincs velem, ellenem van, és aki nem gyűjt velem, az tékozol. (Lk 11,23.)

AZ IGAZI ÉS A HAMIS SZABADSÁG

 

 

Miközben Isten előrelátásával és rendelésével valódi szabadságot biztosít minden ember számára sorsa kialakításában, mindeközben egy másik hatalmas problémát is meg kell oldania, mintegy "mellékesen" az ember tudatában kell helyreállania annak, hogy mikor is szabad igazán, mikor is válik áldására a szabadság ?

Emberi természetünk és gondolkodásunk szabadságnak azt nevezi, ha azt csinálunk, amit akarunk, ha érdekeinket érvényesíthetjük, és nem gátolnak bennünket akaratunk véghezvitelében. Mivel ez a korlátlannak áhított szabadság nem valósul meg a gyakorlatban, inkább raboknak ésnszolgáknak vagyunk hajlamosak tekinteni magunkat. Gyakran elfelejtjük, hogy a szabadság - mint minden más jelentős értéke az életnek - nem önmagában, elszigetelten áll és létezik. Azt is feledjük továbbá, hogy a szabadság nem lehet egyetlen, kizárólagos érték, összeköttetése a felelősséggel, a jósággal, közvetlen tapasztalat is.

Platón mondta: "Az a felelős, aki választ. Isten nem felelős."

Sok embernek azonban olyan szabadság kell, mely felelősség nélküli. A szabadság azonban nem egyenlő a szertelenséggel, a féktelenséggel, a mások kárára való éléssel. József Attila egyik legnagyobb verssora am "Szabadság, te szülj nekem rendet." (Levegőt)

A Biblia alapján azt érthetjük meg, hogy a szabadság akkor kerül igazán helyére, ha a jóra fordítjuk. A szabadság lehetőség, és nem végeredmény. Az igazi szabadság a jóra való szabadság, mint ahogy a hamis szabadság a rosszra törekszik. A szabadság nem oka, hanem csak alapja a rossznak, vagyis annak, hogy a rosszat is választhatjuk egyáltalán. Széchenyi Istvánnak igaza volt, amikor a szabadság előtt a műveltség felépülését kívánta, egyesekben és nemzeti méretekben. (Más kérdés, hogy ez a valóságban hogyan teljesíthető.) Mivel szárazon nem lehet az úszást megtanulni, bármennyire kockázatos, előbb a szabadságot kell biztosítani. Ez a kortárs Macaulay véleménye.

Az ember a szabadság biztosítását külső tényezők elrendezésével kezdi. Ez sem lényegtelen, de korántsem jelent mindent. Legnagyobb szabadságunk a gondolkodásban jut osztályrészünkül. Kár, hogy kevesen élnek vele. Aki jót gondol, az tud meggyőzően is beszélni, és eredményesen cselekedni. Az igazságos gondolkodás és a következetes cselekvés tesz szabaddá, szabadít fel az igazi életvitelre. Az igazság tesz szabaddá - mondja Jézus. (Jn.8,32) fordítva ez azonban nem áll. A szabadságot megcsorbítani veszélyes, hiszen akkor minden valódi, belőle származó következmény,, így az igazság és a szeretet is veszélybe kerül, de sohasem mondhatjuk, hogy a szabadság önmagában igazságot és szeretetet eredményez. A bölcsesség a kihagyhatatlan láncszem, Ezért a predesztinációs tanításnak nem mellékes célja az ember bölcsességre szoktatása.

(Reisinger János - A Biblia a predesztinációról )

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 334
Tegnapi: 320
Heti: 1 001
Havi: 3 278
Össz.: 505 167

Látogatottság növelés
Oldal: III.PREDESZTINÁCIÓ
LÉLEK-BARÁT - © 2008 - 2024 - lelekbarat.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »