Az élet törvényének működésmódja
I. Félreértett kereszténység
A Róma 7-ben ábrázolt ember ismertetőjele – mint már mondottuk – az, hogy saját akaraterejére támaszkodik. Noha a jót akarja, magatartása mégis mindig visszás. Ezért is szól így: „Mert nem a jót cselekszem, amelyet akarok, hanem a gonoszt cselekszem, amelyet nem akarok”. Jósága nem terjed túl az akaraton. Talán azzal a gondolattal vigasztalhatja magát: „Végül is átadtam az életemet Istennek; Isten akaratát kívánom cselekedni, és nem akarok semmiféle közösséget a világgal. Nem akarok bűnt elkövetni. Gyűlölöm a bűnt, és Isten színe előtt eldöntöttem, hogy egyedül Őt akarom szolgálni. Egyetlen vágyam; hogy Istennek kedves legyek.” A Róma 7-ben leírt ember nyilván mindezt elmondhatja magáról – de ezzel azután el is érkezett lehetőségei határához. Miért? Mert súlyos tévedésben van. Úgy véli, hogy a jó cselekvésére való képessége saját akarati döntésétől függ. Nem ismeri fel, hogy a jó, vagy a rossz cselekvése nem akarat kérdése, hanem egy törvényé, és még a legelszántabb döntése is – hogy a jót választja – vereséghez és csalódáshoz vezet.
Kísérlet az önuralomra
Bizonyára vannak köztünk olyan testvérek, akik elmondanák Pállal: „Valóban szeretném Isten akaratát cselekedni; szeretnék neki kedves és iránta engedelmes lenni. De miért sikerül ez mindig olyan rosszul? Miért nem tudom elérni azt, amire oly buzgón törekszem? Mert amit cselekszem, egyáltalában nem az, amit tulajdonképpen cselekedni akarok!” Sokan vannak köztünk, akik csodálkoznak azon, hogy nem képesek megvalósítani, amit elhatároztak magukban, és hogy olyan dolgokat művelnek, amelyeket egyáltalán nem szándékoztak megtenni. Engedjétek meg, hogy a következőket mondjam nektek: Isten nyomatékosan meg akar minket győzni arról, hogy saját akaraterőnk nem elegendő ahhoz, hogy mindennapi életünk cselekedetei felett úrrá legyünk.
Akik saját akaraterejükből élnek, azoknál igen nagy szerepe van az önuralomnak. Kérem, ne értsetek félre: nem akarom ezzel azt mondani, hogy a keresztények ne uralkodjanak önmagukon. De sok keresztény ember élúgy, ahogyan leírtam. Teljes akaraterejüket bevetik, és újra meg újra összeszedik magukat. Higgyétek el nekem, rendkívül kimerítő dolog kereszténynek lenni, ha ez azt jelenti, hogy szüntelenül uralkodnunk kell magunkon. Azt gondoljátok: Aki keresztény módon akar élni, annak gondosan ügyelnie kell arra, hogyan eszik, hogyan jár, hogyan ül le és hogyan beszél. Reggeltől estig uralkodnia kell magán, hogy legalább valamennyire hasonlítson egy keresztény emberre. És ha csak egy kicsit lazít, máris elveszett. – Ilyen állapotban van igen sok keresztény ember. Uralkodnak magukon. Kényszerítik magukat, hogy keresztény módra éljenek. (Ez éppen olyan, mint amikor valaki megpróbálja, hogy a vizet fölfelé folyassa.) Olyan életre kényszerítik magukat, amely nem felel meg az emberi életnek. Mi történik, ha olyan cselekvésmódra kényszerítem magam, mint ahogy másvalaki cselekszik? Ilyenkor minden akaraterőmet össze kell szednem. Világosan hangsúlyoztuk, hogy akaraterőnket az élet törvényével kell helyettesítenünk.
Keresztyén szerepet játszani
Nyilvánvaló: ha oly sok energiádba kerül, hogy keresztény módra élj, akkor egyáltalán nem vagy az, akivé lenni próbálsz. Mert ha valóban az lennél, akkor ez nem kerülne erőfeszítésbe! Nehezedre esik, hogy sok mindent ne láss meg többé, és sok dolgot ne cselekedj többé! Túlságosan szívesen megennéd azt, ami azelőtt oly nagyon ízlett. Sokszor kell elnyomnod magadban a kívánságot, nehogy kimondj valamit, amit nem szabad kimondanod, vagy elmenj valahová, ahová egy keresztény embernek nem szabad elmennie. Valójában mindezt nagyon szívesen megtennéd, tulajdonképpen egészen természetesnek tűnik, hogy megtedd, de elhatároztad, hogy megtartóztatod magad. Ha mi kínaiak például megpróbálunk egy idegen nyelvet megtanulni, ez nem megy csak úgy magától: kényszerítenünk kell rá magunkat. De ha arról van szó, hogy kínaiul beszéljünk, ez nem kerül semmi fáradtságunkba, akár álmunkban is meg tudjuk tenni.
Elképzelhető-e, hogy valaki, aki Sanghajból származik, így kell hogy szóljon magában: „Feltettem magamban, hogy most Sanghaj-dialektusban fogok beszélni, arra figyelek minden erőmmel, nehogy mandarin-dialektusban beszéljek. De vajon kell-e közben arra vigyáznom, nehogy áttérjek valami más idegen nyelvre!”? Nos, ez elképzelhetetlen. – Mivel Sanghajban születtél, ott nőttél fel, magától értetődő természetességgel ezt a dialektust beszéled, anélkül hogy bármiféle akarati erőfeszítésedbe kerülne. Én azonban nem Sanghajból való vagyok, és ha ezt a dialektust akarom beszélni, minden erőmet össze kell szednem, úgyszólván kényszerítenem kell rá magamat.
Megpróbálsz akaraterőd útján olyan valaki lenni, mint aki valójában nem is vagy. Vegyük erre példának azt a tényt, hogy mi emberek csak szárazföldön tudunk megélni. Ha megkísérelnénk vízben élni, ahhoz minden akaraterőnkre szükség lenne. Szárazföldön élni számunkra teljesen természetes, és nem kell hozzá semmiféle akarati erőfeszítés. Hasonló módon számos úgynevezett keresztény élete és munkája egyáltalán nem keresztényi. Az ilyen emberek nem keresztények, csupán megpróbálnak úgy viselkedni, mintha azok volnának, és sok időt és energiát fordítanak arra, hogy keresztény cselekedeteket vigyenek véghez. Tulajdonképpen egészen mások, de megkísérlik, hogy egy bizonyos módon viselkedjenek. Azt gondolják magukban: „Azok a keresztények, akiket ismerek, mindig énekelnek és azt mondják: „Halleluja!”; és mivel én is keresztény vagyok, én is énekelni fogok és halleluját fogok mondani.” De milyen erőfeszítésbe is kerül az ilyen éneklés és halleluja-mondás, amikor valaki csak játssza a keresztény szerepet!
Két lehetséges magyarázata van annak, hogy miért kell egyeseknek minden akaraterejüket összeszedni, hogy keresztény módra éljenek:
– vagy még egyáltalán nem tértek meg és nem születtek újjá, azaz Isten élete nincs meg bennük, és ezért minden energiájukra szükségük van ahhoz, hogy utánozzák a keresztény életet;
– vagy pedig újjászülettek ugyan, de nem hisznek abban, hogy Isten új életet is ajándékozott nekik. Megvan ugyan bennük ez az isteni élet, de attól függetlenül élik a maguk életét. Nem hisznek abban, hogy az az élet, amelyet az újjászületés által ajándékba kaptak, már legyőzte a bűnt. Ugyanúgy nem hisznek abban, hogy a bennük lévő új élet elnyeli a halált. A vétkezés szokásukká lett, és olyan gyakran maradnak alul a bűn elleni harcban, hogy hajlandók azt hinni: a keresztény élet már csak ilyen.
De – áldott legyen az Úr – nem ez a normális helyzet. Csak mivel az újjászületéskor nem tapasztalták meg az isteni élet mindenek feletti győzelmes erejét, azért mérik a keresztény életet saját gyöngeségükhöz. Áldott az Isten, hogy ez az élet ma is oly erős, mint egykor volt. És azoknak élete, akik mernek hinni Isten Igéjében, fel fogják mutatni az isteni életet a maga teljes erejében – nem kevésbé hatalmasan, mint a régmúlt időkben.
II. Bízzunk a bennünk lévő élet Lelkének törvényében
Fedezzük fel az élet törvényét!
„Mert a Jézus Krisztusban való élet Lelkének törvénye megszabadított engem a bűn és halál törvényétől:” Nem valami újfajta kegyelemre, hanem új kijelentésre van szükségünk. Nem valamilyen új kegyelmi ajándékra van szükségünk, hanem arra, hogy megnyíljon a szemünk. Annak kell bennetek megvalósulnia, amit Isten már előzőleg adott. A Krisztus Jézusban való élet Lelkének törvénye már munkálkodik. Itt ez az ige múlt időben van: „megszabadított” engem. Nem azt olvassuk tehát: „meg fog szabadítani”, sem nem azt, hogy „meg tud szabadítani’, sem azt „bizonyos, hogy meg fog szabadítani”, hanem „megszabadított engem a bűn és a halál törvényétől.”
Hinnünk kell az új törvény erejében
Valószínűleg mindnyájan tudjátok, hogy a nevem: Nee; már több, mint 30 éve így hívnak. Éjjel-nappal ez a nevem: „Nee”. Semmi szükség arra, hogy mindennap újra eldöntsem, hogy Nee-nek hívnak, és soha semmi erőfeszítésembe sem került, hogy ezt a nevet viseljem. Miért van ez így? Azért, mert a nevem valóban „Nee”. Nem kell erőlködnöm, hogy azzá legyek, ami már vagyok. Mert ha nagyon igyekszem valaminek látszani, akkor egészen bizonyos, hogy nem vagyok az, aminek látszani igyekszem.
Sok ember attól tart, kínos következményei lennének annak, ha abbahagynák a keresztény látszatra való törekvésüket, ha nem élnének szüntelen összeszedettségben, ha levetnék keresztény álarcukat. Így gondolkoznak: „Nem merem önmagamat adni úgy, amint vagyok. Mert ha ilyen nagy önuralom mellett is ilyen sokat beszélek, mi lenne akkor, ha nem uralkodnék magamon? És ha ilyen kínos önkontroll mellett is annyit vétkezem, mi lenne akkor, ha nem uralkodnék magamon?” Nos, hadd nyugtassam meg azokat, akik így gondolkoznak: „Ha hiszel abban, amit Isten már neked ajándékozott, és elengeded magadat, akkor nem a mélységbe zuhansz, hanem Isten törvényének ölébe. Akaraterőddel sohasem leszel képes a bűn és halál törvényének ellenállni.” De – hála az Úrnak – van egy másik törvény is: az új élet törvénye, amely a bűn és halál törvénye fölött áll. Áldjuk érte Istent! Nemcsak új élet van, hanem új élet törvénye is.
Az élet törvénye szüntelenül hat
Nagyon örülök annak, hogy ez az élet: törvény! Isten nemcsak a Szentlelket adta nekünk, hanem a Szentlélek törvényét is; nemcsak az életet, hanem az élet törvényét is! Korábban a halál hatalmi területén belül éltünk, ahol a bűn és halál törvénye tartott hatalmában. Akkor nem kellett a bűn mellett döntenünk és ezt mondanunk: „No, most az egyszer vétkezni fogok”, akkor törvény volt a bűn, és nem is hagyott más választást, mint hogy vétkezzünk.
Isten nemcsak új életet adott nekem, amelynek alapján olykor-olykor még jó is tudok lenni, hanem nekem adta az élet törvényét, és ez a törvény szüntelenül hat bennem. Legyünk már egyszer tisztában azzal, hogy a bűn és a halál is törvény. És pontosan úgy, ahogy azok szüntelenül hatnak, és mindig ugyanazokkal a következményekkel, kivételt nem ismerve, ugyanúgy az Istentől adott élet is szüntelenül hat bennünk, soha nem tesz kivételt, és semmiféle változásnak sincs alávetve. Mivel pedig nemcsak ez az isteni élet van meg bennem, hanem az élet törvénye is, ezért merészelek élni különösebb önfegyelem nélkül is, mert tudom, hogy bennem egy isteni törvény munkálkodik, tudom, hogy az Úr ilyen nagy kincset ajándékozott nekem; hogy ne az enyém legyen a dicsőség, hanem az Úré!
Ha ezt meglátjátok, akkor Istent fogjátok dicsőíteni. Akkor meg fogjátok érteni, hogy kereszténységünk nem akaratunktól függ, hanem a bennünk lévő isteni élettől. Ha az új élet törvénye alatt éltek, azt a csodálatos felfedezést teszitek, hogy már semmi hatása nincs rátok a régi törvénynek. Olvassuk csak el még egyszer az Igét: „A Jézus Krisztusban való élet Lelkének törvénye megszabadított engem a bűn és a halál törvényétől”. Ez az Ige nem azt mondja ki, hogy a bűn és halál törvénye megsemmisült, hanem azt, hogy ti megszabadultatok tőle. Ez a törvény még létezik, de ti kiszabadultatok a hatósugarából, és egy másik törvény hatalma alá kerültetek.
Ahol élet van, ott ennek az életnek a törvénye uralkodik
Figyeljük meg az ég madarait. Ha meg tudnánk kérdezni tőlük, hogy félnek-e a nehézségi erő vonzásától, azt felelnék, hogy: soha nem hallották „Newton” nevét, és nem ismerik a nehézségi erő törvényét sem. Ők csak repülnek, mert az ő életüknek ez a törvénye. Nemcsak hogy olyan életük van tehát, amelyben szállni tudnak, hanem olyan az életük, amelynek törvénye képessé teszi őket a nehézségi erő legyőzésére. Ha egy hideg téli reggelen korán felkeltek és megláttok a havon feküdni egy halott verebet, akkor láthatjátok, milyen erős a nehézségi erő. Lehúzta a kis verebet a földre. Mert csak addig van meg benne az a törvény, amely legyőzi a nehézségi erőt, amíg élet van a kis verébben. Mihelyt ez az élet eltűnt belőle, megszűnt hatni az élet törvénye is, és erőre kapott a nehézségi erő.
Áldott az Úr, amiért olyan kegyelmes volt hozzánk, hogy új életet adott új törvénnyel együtt, úgyhogy számunkra a „nehézségi erő” (a bűn és halál törvénye) mintha nem is léteznék. Megvan ugyan, de mi úgy vagyunk vele, mintha nem is lenne. Isten nem semmisítette meg, de adott egy másik törvényt, mégpedig az életnek törvényét, amely semlegesíti a „nehézségi erő” törvényét. Akár állunk, ülünk vagy járunk, érezzük bizonyos mértékig a nehézségi erőt, csak ha fekszünk, akkor nem érzünk belőle semmit. S a földi életünk vége felé lesz egyre jobban érezhető a nehézségi erő. Aki megpróbált már egy holttestet felemelni, az tudja, milyen nagy ez az erő valójában.
Tapasztaltátok-e valaha is, milyen nehéz egy türelmetlen keresztényt csak egy kicsit is türelemre inteni? Isten egyikünktől sem kéri, hogy más legyen, mint amilyen. Törvényt helyez belénk, és ennek a törvénynek a működése kezeskedik a megfelelő cselekvésről. Mihelyt ez a bennünk lévő törvény hatni kezd, úgy tűnik, mintha a bűn már megszűnne létezni, és mintha megszűnne a halál hatalma is. Ha nagyon jól érzem magam, elmehetek sétálni anélkül, hogy észrevenném a nehézségi erő létezését – az életnek törvénye felülmúlja a nehézségi erőt. Bárcsak a gyakorlatban is megtapasztalnánk, hogy mi az élet Lelkének törvénye, és hogyan munkálkodik bennünk!
III. Az élet törvényének kihatásai
Minden keresztény ismeri Isten akaratát
Nézzük ezt a törvényt először is az ismeret szemszögéből. Isten minden gyermekének életében megmutatkozik az élet Lelkének törvénye azáltal, hogy képes megismerni Isten akaratát. Látjátok-e világosan, hogy alapjában véve nincs olyan keresztény, aki tudatlan lenne ezen a téren? Természetesen itt csak a valóban keresztényekről beszélünk. Ha valóban keresztény lettél, szinte magától megvan benned ez az ismeret.
Az élet Lelkének törvénye minden dologban megadja a szükséges ismeretet. Egyetlen keresztény sem állíthatja magáról, hogy nem ismeri Isten akaratát. Azt talán be kell vallania, hogy nem mindig hallgatott az Úr szavára, de azt sohasem állíthatja, hogy az Úr nem szólt hozzá. Előfordulhat-e egyáltalán olyan eset, amikor valóban ne tudnánk, hogy egy bizonyos dolgot megtegyünk-e vagy sem? Nem, soha! Minden keresztény – Istennek még a leggyöngébb gyermeke is, még az is, aki csak épp hogy újjászületett, vagy nagyon fiatal – magában hordozza az élet törvényét, és ez a törvény megmutatja neki, hogy mit tegyen. Különböző helyeken sok hívővel találkoztam már, és levontam az alábbi következtetést: Istennek nincs egyetlen olyan gyermeke sem, aki ne ismerné az Isten akaratát. Vagy azt állítod, hogy nem veszed észre például, amikor túl sokat beszélsz? Nem mozdul-e meg benned valami ezzel a tulajdonságoddal szemben? Nem kell vajon elismerned, amikor kinyitod a szádat, hogy bizonyos megjegyzést tégy, valami legbelül azt mondja: ezt ne mondd ki! Higgyétek el: a bennetek lévő élet törvénye szüntelen észreveteti magát.
Az élet törvénye vezet
Csodálkozom Istennek azokon a gyermekein, akik úgy vélik: elnyerhetik az isteni életet anélkül, hogy ennek az életnek a törvényét elnyernék. Nagyon különös lenne, ha úgy nyerhetnénk el ezt az életet, hogy vele együtt nem kapnánk meg az élet törvényét is. Az élet és annak törvénye összetartoznak. Testvéreim, ahol csak élet van, ott megtaláljátok ennek az életnek a törvényét is. Egyik a másiktól nem választható el. Ha isteni élet van benned, és tudni akarod Isten akaratát, megtapasztalod, hogy megvan benned annak ismerete is, mégpedig nemcsak az ún. nagy ügyekben, hanem a mindennapi élet kicsiny dolgaiban is. Ha pl. nagyobb lármával mégy fel a lépcsőn, mint amennyi szükséges hozzá, már jelentkezik egy belső hang: ne csapj akkora zajt! A lépcsőn való felmenetel kétségkívül nem nagy ügy, de ha hangosabban mégy fel, mint szükséges, ez a belső hang figyelmeztet erre. Vagy egy másik példa: Látogatóba mentél egy ismerősödhöz, és ki akarsz emelni egy könyvet a könyvespolcról, hogy belelapozz. Ekkor valami azt mondja benned: „Ne tedd! Ez a könyv nem a tiéd. Hogy is vehetnéd ki anélkül, hogy engedélyt kérnél rá?” Az isteni élet törvénye valósággal bennünk van, csak sokan nem hajlandók ennek a törvénynek megfelelően élni.
Az élet törvénye megváltoztatja magatartásunkat
Egyszer beszélgetés közben egyik barátom mondta: „Azt hiszem, hogy azok, akik az élet törvénye szerint élnek, előkelő emberek lesznek.” „Hogy érted ezt?” – kérdeztem, mire ő így válaszolt: „Az ilyen igazi úriember lesz.” Ez a barátom pedagógus, meg volt győződve arról, hogy a nevelésnek önmagában nincs ilyen átalakító hatása. Szívünk legmélyén azonban van egy törvény, amely tudatja velem, hogy tiszteletben kell tartanom mások jogait. Ez a törvény ilyen dolgokat közöl: „Túlságosan hangosan beszélsz!” vagy: „Most nem jól tetted, hogy nevettél” vagy: „Ez most rosszindulatú megjegyzés volt részedről.” Számtalan helyzetben mutatja meg ez a törvény, hogyan cselekedj. Sok hívő azzal mentegeti magatartását, hogy falun nőtt fel, és nem élvezhette a jobb neveltetés áldásait. Ez az érv nem helytálló. Csak egyet kérdezek tőle: „Elnyerted-e az Úrtól való életet, vagy nem?” Mert mihelyt valaki elnyerte ezt az életet az Úrtól, ugyanakkor megkapta ennek az életnek a törvényét is; és ez a törvény már benne van, úgyhogy az élete lényegében azonos Isten életével. És ha ez így van – hogyan is tehet valaki rosszat anélkül, hogy észrevenné? Miért? Nem azért, mintha az életet és az élet törvényét nem kapta volna meg, hanem azért, mert soha nem tanulta meg, hogyan kell a gyakorlati életben követni a benne lévő életnek a törvényét.
Az élet törvénye képessé tesz a szeretetre
Az élet törvénye azonban nemcsak abban nyilvánul meg, hogy felismerjük általa Isten akaratát. Például nehezedre esik egy testvérrel kijönni: állandóan feszültség van köztetek. Szeretnéd, ha tudnád őt is szeretni, és el is határozod magadban, hogy szeretni fogod. Imádkozol, hogy Isten adjon erőt ahhoz, hogy szeretni tudjad, és elhatározod, hogy elmész hozzá. Mihelyt azonban szembekerülsz vele, meg kell állapítanod, hogy hiába igyekszel, nem tudod szeretni őt. Nagy erőfeszítéssel annyit el tudsz érni, hogy legalább udvariasan viselkedj vele. Azt gondolod: „Keresztyén vagyok. Ha nem beszélek vele, lelkiismeretem nem hagy nyugton.” Egy dologban azonban bizonyos lehetsz: cselekvésed rugója akarati elhatározásod, és nem az Isten szeretete szorongat, hogy ezt tedd. Mert ha valóban keresztény vagy, akkor semmiféle különösebb megerőltetésre sincs szükséged ahhoz, hogy felebarátodat szeresd.
Remélem, nem értetek félre, ha azt mondom: egyáltalán nem is szükséges azért imádkoznunk, hogy szeretni tudjuk ezt vagy azt a testvérünket, hiszen bennünk van az élet törvénye. Ha ilyen helyzetbe kerülsz, akkor egyszerűen csak fel kell adnod a küzdelmet, és azt kell mondanod: „Uram, én magamtól egyáltalán nem tudok szeretni. De tudom, hogy a Te életed bennem van, és ez szereti őt. Uram, köszönöm! Megláthattam: hogy van bennem egy törvény, és ez a törvény egyszerűen kénytelen szeretni!” Nincs tehát szükség különleges erőfeszítésre. Hidd el, hogy benned van az isteni élet, és ennek az életnek a törvénye a szeretet. Ilyen előfeltételek mellett már bátran elmehetsz ahhoz a testvérhez és beszélhetsz vele. És meglátod, valami csodálatos dolog fog történni. Teljesen öntudatlanul (szeretném kihangsúlyozni az „öntudatlan” szót) kedvesen tudsz szólni hozzá, spontán szeretni tudod öt, és felismered benne a keresztény testvért. De amíg nála vagy, addig nem veszed ezt észre, csak utólag. Beszélgettél vele, közösségre jutottatok egymással, és amikor hazafelé tartasz, álmélkodva szólsz magadhoz: „Mindez egyáltalán semmiféle akarati erőfeszítésembe sem került, és mégsem volt bennem semmiféle ellenérzés feléje. Valamiképpen megmagyarázhatatlanul – az Úr segített átezen a helyzeten.” Látod, a benned lévő élet Lelkének törvénye győzelemre segített anélkül, hogy ez a legcsekélyebb akarati erőfeszítésedbe került volna.
Az élet Lelkének törvénye spontán hat
Az élet Lelkének törvénye éppoly spontán hat, mint a bűn és a haláltörvénye. Nagyszerű: szinte automatikusan hat! Nincs szükség semmiféle akarati erőfeszítésre ahhoz, hogy vétkezzünk, mert a bűn és halál törvénye fölöslegessé teszi az ilyen irányú fáradozást. Éppúgy fölösleges fáradoznod a jó cselekvése érdekében, mert az élet Lelkének törvénye megkímél ettől a fáradságtól. Nincs szükség különösebb akarati döntésre ahhoz, hogy hazudjunk, sem ahhoz, hogy egoisták vagy fegyelmezetlenek legyünk, mert van egy törvény, amely mindezt előidézi. De hadd mondjam nektek: éppoly kevéssé van szükség akarati elhatározásra ahhoz, hogy szentek és igazak legyünk, hogy szeretni tudjunk, mert van bennünk egy olyan törvény, amely mindezt munkálja. Hogy akarati erőfeszítés árán vigyünk véghez valamit, az e világ vallásának a stílusa, de semmi köze az igazi keresztény életstílushoz. Mély és alapvető különbség van a kettő között. Az akaraterő bevetése tisztán emberi cselekedet, nem az Úr műve! Isten törvényt adott belénk, amikor az Övéi lettünk és ez a törvény önmagától hat. És most térjünk vissza az előbbi példánkra. Tegyük fel, hogy rádöbbensz: meglehetősen bőbeszédű vagy. Már-már félni kezdesz magadtól, mert akárhogy igyekszel kevesebbet beszélni, nem sikerül. Valahányszor társaságban vagy, mindig tele vagy aggodalommal: „Mit tegyek? Keresztyén vagyok, és ha az Úr nevét akarom megdicsőíteni, akkor nem lehetek ilyen fecsegő. Ma föltétlenül ügyelni fogok arra, hogy ne beszéljek túl sokat.” És valóban sikerül is egy vagy két óra hosszat uralkodnod magadon; de azután megint csődöt mondasz. Nem is tudom, hányszor kell kérned az Urat: „Uram, légy irgalmas hozzám! Kérlek óvj meg! Vigyázz rám!” Tisztában kell lennetek azzal, hogy az ilyen esetekben az akarat megfeszítésének semmi haszna. De még továbbiakkal is tisztában kell lennetek: Az Úr él bennetek, és az Ő isteni életéhez egy törvény is hozzátartozik. Ha ez a törvény megnyilvánul benned, akkor többé nem kell aggódnod afelől, hogy mit tégy. Egyszerűen csak mondd el az Úrnak: „Ha most meglátogatom ezt vagy azt a testvért, nem teszek előre semmiféle fogadalmat. És ott nála meg sem próbálom a nyelvemet féken tartani. Tudom, hogy fecsegő vagyok, de bízom Benned: az élet Lelkének törvénye, amelyet nekem is ajándékoztál, mindenre elégséges. Ez a törvény már fel is szabadított engem a fecsegés törvénye alól.”
Ez persze nem jelenti azt, hogy odafelé menet szüntelenül azt kell mondogatnod magadban: „Hiszek az Isten szavának…, hiszek az Isten Igéjének…” Mert akkor ismét csak az akaraterő venné át a vezérszólamot! Ha valóban hiszel, akkor mindent elfelejtesz, többé nem is gondolsz rá. Felszabadultan viselkedsz, és legnagyobb ámulatodra valami történik majd. Ha nem „akarsz” majd mindenáron uralkodni magadon, hanem hiszel az Úr Igéjében, és nem is gondolsz az egész dologra, akkor nemcsak hogy órákon, hanem akár napokon át is – meg tudsz maradni anélkül, hogy sokat fecsegnél. Hazafelé azután majd elgondolkozhatsz: „Hogyan lehetséges az, hogy egészen elfeledkeztem róla, milyen fecsegő vagyok, meg sem próbáltam uralkodni magamon, és mégsem beszéltem annyit, mint máskor szoktam!” Ebből világosan látod majd: nem a vallásosságod, nem is akarati erőfeszítésed, hanem egy törvény – mégpedig az életnek törvénye szabadított meg téged a fecsegéstől. Ahogy korábban automatikusan működött benned a bűn és halál törvénye, ugyanúgy automatikusan működött most az élet törvénye, amelyet az Úrtól kaptál.
Ez a törvény nemcsak akkor hat, amikor ismeretről, szeretetről vagy erőről van szó, hanem mindenkor hat a mindennapi életünkben is. Valahányszor belátásra van szükséged, ott van benned ez a törvény, hogy szüntelen ismertesse veled Isten akaratát, hogy különbséget tudj tenni a jó és rossz között. Ha egy bizonyos dolgot meg kell tenned, akkor ez a belső erő magától értetődő könnyedséggel átsegít rajta. Ezen túlmenően is a mindennapi élet apróbb-nagyobb dolgaiban megtapasztalod majd ennek a törvénynek a hatását. Azért ismétlem ezt olyan sokszor, mert a gyakorlati életben sok keresztényről derül ki, hogy nem valóságosan az, hanem csak saját erejére támaszkodik, csak „keresztény szerepet játszik”. Minden napjuk egy-egy színielőadás, amelyben ők a színészek. Abban a pillanatban azonban, amikor felismered a benned lévő élet törvényét, fel fogod adni saját erőlködésedet. Nagyon sok keresztény él ún. „szellemi” életet, beszél „szellemi” módon és viselkedik „szellemi ember”-hez illően, holott valójában mindezt csak magára erőlteti. A keresztény embernek semmi nem árt jobban, mint az úgynevezett szellemi színjátszás. Sajnos, nagyon sok keresztény egész élete nem más, mint egyetlen nagy színjáték. Úgy gondolják, hogy a jó viselkedés teszi őket jó kereszténnyé, és életük nagy része önerőből való cselekedetek sora. Mihelyt azonban felismerik önmagukban az élet Lelkének törvényét, megszűnnek az erőlködések. Egész magatartásuk természetessé válik, szavaik, imádságaik egész életük végre normális lesz.
Mihelyt ez a törvény bennünk hatni kezd, megtapasztaljuk, hogy életünk spontánná válik. Tudjátok, hogy milyen jó az Úr: ti is éppen olyan jók vagytok. Tudjátok ugye, milyen nagy az Ő ereje: éppoly nagy a ti erőtök is! Nektek magatokból semmit sem kell hozzáadnotok, és nem kell erőlködve akarati döntésekre jutni. Egyszerűvé, természetessé és normálissá váltok. És ha egyszer már így éltetek végig egy napot, akkor este, lefekvés előtt azt mondjátok majd: „Egész napon át eszembe sem jutott, hogy keresztény módon viselkedjem, és mégis keresztény módra cselekedtem. A mai napon boldogultam mindenféle akarati erőlködés nélkül is.”
Megmondatott a régieknek én pedig azt mondom nektek…
„Avagy nem tudjátok-e… hogy a törvény uralkodik az emberen, amíg él… Azért atyámfiai, ti is meghaltatok a törvénynek a Krisztus teste által, hogy legyetek máséi, azéi, aki a halálból feltámasztatott, hogy gyümölcsöt teremjünk Istennek.. Most pedig megszabadultunk a törvénytől, minekutána meghaltunk arra nézve, amely által lekötve tartattunk; hogy szolgáljunk a Lélek újságában, és nem a betű óságában” (Róm 7,1.4.6).
I. A törvény szolgasága vagy a Lélek vezetése
A törvény témájával az Újszövetség két levele: a Rómaiakhoz és a Galatákhoz írt levél foglalkozik, mégpedig különböző módon: míg a Rómaiakhoz írt levél inkább rendszeres tanítást ad róla, a Galatákhoz írt levél inkább egy vitáról számol be. A Rómaiakhoz írt levélben Pál kifejti a témát, és egész sor magyarázatot ad. A Galatákhoz írt levélben viszont állást foglal egy bizonyos helyzetben (a galáciabeli hívők olyan emberek hatása alá kerültek, akik vissza akarták téríteni őket a zsidósághoz. Itt tehát a törvénnyel szemben való téves állásfoglalást kellett az apostolnak helyreigazítania).
Visszaesés a törvényeskedésbe
A Galatákhoz írt levélben Pál többszörösen is kifejezésre juttatja, milyen nagy baj, ha visszaesünk a törvényeskedésbe. „Elszakadtatok Krisztustól, akik a törvény által akartok megigazulni, a kegyelemből kiestetek” (Gal 5,4). A galáciabeli keresztények a törvényeskedés áldozataivá lettek. Milyen könnyen megtörténhet ez velünk is! Sok keresztény nem látja, mennyire rabjává lett a törvénynek, mert a törvényt csak életük zsinórmértékének tekintik. De ha nem ismertük fel, milyen szolgasággal jár a törvényeskedés, akkor azt sem fogjuk soha felismerni, milyen szabadságot kaptunk a Krisztusban
A törvény merev mértéke
Itt azt kell megállapítanunk, hogy a törvény nemcsak életünk zsinórmértéke, hanem mozdíthatatlan, szilárd norma. Testnevelési órákon a tornatanár magasugrásnál a léc magasságát életkorunkhoz és képességünkhöz igazította. Ez a magasság nem volt egyszer s mindenkorra meghatározva, hanem esetről esetre változott. Megvolt a lehetőség, hogy emeljük, vagy úgy hagyjuk. A törvény mértéke azonban változhatatlanul meg van határozva. A törvény egyfelől nem tesz semmiféle engedményt arra az esetre, ha nem tudjuk teljesíteni, másfelől nem ad lehetőséget arra sem, hogy a megadott normán felül teljesítsünk. Ha az ószövetségi korban valaki elérte a törvény által megállapított szintet, ez igencsak kétes siker volt, hiszen a törvény mozdíthatatlansága eleve kizárta a fejlődést. Látjuk tehát, hogy ha a törvénynek igyekszünk engedelmeskedni, akkor szükségszerűen szolgaságba jutunk, mert a törvény felső szintje változtathatatlan. Keresztyén életünk kezdetén a törvény szintjét túlságosan magasnak látjuk, egy idő után viszont túlságosan alacsonynak.
A törvény szolgává tesz és megvakít
Urunk kijelenti: „Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek… én pedig azt mondom nektek…” (Mt5,21-22). Tulajdonképpen mi is hát a törvény? Az amiről az Úr múlt időben beszélt. Az élet viszont az, amit az Úr ma mond. Ha egy múltbeli szinthez tartjuk magunkat, akkor a törvény szolgaságába kerültünk. És mit jelent a törvénytől való szabadság? Negatív értelemben minden olyan mértéktől való szabadságot, amelyet az Úr már a múltba helyezett, pozitív szempontból pedig a szabadságot arra, hogy az Úr jelenben hozzám szóló szavát kövessem. A Lélek vezetése jelenti a Krisztusban való szabadságot. Mihelyt az Úr valamelyik múltbeli parancsát mai életünk mértékévé tesszük, azonnal a törvény szolgaságába kerülünk. A Lélek vezetése kizárólag a jelenre vonatkozik. Mindig élő, mindig a mostra utal. Mindaz a parancs, amelyet az Úr nem most és itt mond, halott. Ha Isten múltra vonatkozó beszédét mai életünk mértékévé tesszük, akkor szolgaságba és halálba jutunk. Mihelyt valamiféle merev szabályzat és előírás vezeti életünket, máris megszűnt a Lélek szabadsága!
Mivel a törvény szilárdan rögzített, nincs lehetőségünk, hogy egy meghatározott szinten túl növekedjünk. Azaz: korlátot szabunk a növekedés elé, ha az Úr parancsolatát egy másik időpontra alkalmazzuk, és nem arra, amikor az a parancsolat kimondatott. A Krisztusban való élet viszont feltartóztathatatlanul növekszik. Ezért az élet mértéke – a törvény mértékével szemben – szüntelenül változik és állandóan újul.
Mi a törvény? A régieknek mondott parancsolat. A „régieken” azonban ne csak azokat az embereket értsük, akikről a Bibliában olvasunk. Pl. ezt halljuk: „Ezt és ezt rendelték el Darby idejében.” Darby éppúgy a „régiek” közé tartozik. És ha azt vesszük, amit az Úr nekünk mondott régebben, vagy akár tegnap, akkor ebben a vonatkozásban mi is „régiek” vagyunk. Ha ma úgy cselekszem, ahogyan egy hónappal ezelőtt, mert az Úr ezt ma is így akarja, akkor élet van bennem; de ha valamit ma csak azért teszek így vagy úgy, mert az Úr egy hónappal ezelőtt így rendelte, akkor az már törvény! A törvény lehet egynapos, egy hetes, egy hónapos, vagy fennállhat akár évszázadok óta, a Lélek vezetése azonban még egy napos sem lehet. Ha ma aszerint cselekszel, amit tegnap helyesnek tartottál, akkor már a törvény szolgaságába kerültél, és elvesztetted a Lélek szabadságát. Sok keresztény úgy gondolja, hogy a Krisztusban való szabadság a cselekvési szabadságot jelenti. Szó sincs róla! Sokkal inkább a növekedésben való szabadságot. Ha felszabadultunk a törvény merev mértéke alól, akkor szabadon növekedhetünk bele az örökkévalóságba.
„Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek…, én pedig azt mondom nektek..:’ Ezek a szavak nemcsak a Hegyi beszéd egykori hallgatóihoz szólnak, hanem hozzánk is. Nemcsak egy egykor hasznos szófordulat ez, hanem minden időre érvényes elv: „Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek…” – ez a törvény. „Én pedig azt mondom nektek” – ez az élet. A Krisztusban való szabadság azt jelenti, hogy egyrészt az Úrnak szabadságában áll mindenkor új meg új mértéket tenni elém, másfelől, hogy nekem szabad ehhez a mindig új mértékhez alkalmazkodnom. A Lélek szabadsága nem azt jelenti, hogy azt teszem, vagy nem teszem, ami jólesik nekem, hanem azt, hogy mindenkor szabad vagyok a korábbi parancsolat alól azért, hogy a jelenlegi parancsolatnak engedelmeskedjem – függetlenül attól, hogy ez az új parancsolat esetleg a korábbival ellentétesnek látszik. A Krisztusban való szabadság szabadulást jelent mindaz alól, amit idáig helyesnek vagy helytelennek tartottunk, hogy teljesen akadálytalanul követhessük a Lélek vezetését. Mihelyt beleragadtunk korábbi viselkedési normáinkba, a törvény szolgaságába kerültünk, és a cselekedetekből való megigazulás elve szerint élünk. Meglehetősen egyszerű a korábbi mértékekhez ragaszkodnunk. Az Úr azonban felszabadított minket, hogy ma olyan szinten kövessük Őt, amely magasabb a múltbelinél. Az Úr a mértéket mindig a növekedésünkhöz igazítja, ezért kell mindennap a Lélek frissességében élnünk. Kik az Istennek fiai? Azok, akiket Isten Lelke vezérel (Róm 8,14). A Szentlélek vezetése szabadságot jelent. Nem lehet a törvény szolgaságában élni, ugyanakkor pedig a Lélek vezetését követni.
Miért van annyi szellemi vakság Isten gyermekei közt? Azért, mert merev, változhatatlan mértékeik vannak, és azok szerint élnek. Isten Igéje szerint akarnak ugyan élni, de a szerint a parancsolat szerint, amit egykor mondott, és nem aszerint, amit ma mond.
Elvakítják őket azok a dolgok, amelyeket egykor, korábban felismertek. Amit a múltban láttak, az nem engedi, hogy meglássák azt, amit az Úr ma akar mutatni nekik. Vannak pl. misszionáriusok, akik tíz éve jöttek Kínába, és még mindig ugyanazon elhívás alapján dolgoznak, mint annak idején. Egy régi látomást követnek. Ők is „régiek” lettek, és a törvény szolgaságába kerültek. Mindazok a szavak, amelyek évekkel ezelőtt szóltak hozzájuk, ma már halott szavak és az, hogy mégis ezeket a szavakat követik, az halált jelent. Hiányzik belőlük a mai élet Lélektől való frissessége. Keresztyénnek lenni annyit jelent, mint újnak és élőnek lenni. Sajnos, sokkal közelebb állunk a törvényhez, mint gondolnánk. Urunk azért halt meg a kereszten, hogy a törvény lefektetett mértékét betöltse, hogy minket mindenféle kötelezettség alól felszabadítson, hogy ne legyünk többé semmiféle elvárás szolgaságában: Ha tehát ma mégis megállapítunk valamiféle törvényeskedő mértéket, ezzel a kereszt váltságművét tesszük tönkre, és átok alá kerülünk.
A Krisztusban való élet a fejlődés határtalan lehetőségeit nyitja meg, és ezért ne is merészeljünk elébe semmiféle mértéket állítani. Nem mi állapítjuk meg, mi a jó és mi a rossz, hiszen ezzel szükségszerűen gátat vetnénk az élet fejlődése elé. Jövendőnk túlságosan nagyszerű és dicsőséges ahhoz, hogy bármiféle merev viselkedési szabállyal korlátozhatnánk. Egy dologgal azonban föltétlenül tisztában kell lennünk: a törvénytől való szabadság semmiképpen sem jelenti, hogy azt csinálhatjuk, ami jólesik, hanem felszabadulást jelent az Úr akaratának teljesítésére, azaz szabadok leszünk, hogy ma csak azt tegyük, amit Ő kíván tőlünk. A törvény szolgaságából való szabadulás azt jelenti, hogy az írott törvény iránti elkötelezettség alól felszabadultunk, annak érdekében, hogy a bennünk lakozó törvényt, „a Krisztus Jézusban való élet Lelkének törvényét” követhessük. „Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek…, én pedig azt mondom nektek…” Az Úr nem olyan szabadságot ad nekünk, amelyben azt tehetjük, ami nekünk jólesik; viszont megszabadít minket a korábbi törvények halott betűjétől, mégpedig az élő Igéje által, amelyet ebben a pillanatban hozzánk szól. Ezért szükséges, hogy az Úr mindennap szóljon hozzánk.
II. A keresztény ember viszonya a törvényhez
Témánk helyes megértéséhez szükséges, hogy különbséget tudjunk tenni a törvény elve, és a mózesi törvény között. Szabadok vagyunk a mózesi törvény alól, mert felszabadultunk a törvény elve alól. Istennek hozzánk való kapcsolatát most már nem a törvény határozza meg. A törvény elve sokkal átfogóbb valami, mint a mózesi törvény. Ez az elv magában foglalja a Sinai-hegyen adott törvényt. Mit értünk azon, hogy Isten hozzánk való kapcsolatát immár nem a törvény határozza meg? Azt jelenti, hogy többé nem támaszt velünk szemben semmiféle követelményt. Ha ennek ellenére mégis a törvény alapján rendezem be az életemet, ezzel nem válok Isten előtt kedvessé, sőt inkább megszomorítom Őt.
Isten önmagát akarja nekünk ajándékozni
A tékozló fiú történetében jól látjuk az ember kísérletét arra, hogy Istennek kedves legyen. Azt mondja az atya az idősebb fiának: „Örülnöd és vigadnod kellene…” (Lk 15,32). Világosan kitűnik ebből, hogy a mennyei Atya minek örül legjobban: nem az idősebb testvérnek, aki felhánytorgatja atyja előtt saját szüntelen hűséges munkáját, hanem az ifjabbiknak, aki már semmit nem tud tenni az atyjáért, hanem engedi, hogy mindent az Atya tegyen meg érte! Nem az idősebb testvér, aki mindig neki dolgozik és teljesíteni akar az apja számára, hanem az ifjabb, aki kész valamit elfogadni. Mikor a tékozló fiú – miután kicsapongó életmódjával mindenét eltékozolta – hazatért, az apja egyetlen szemrehányó szót sem szólt hozzá, sőt, nem is akarta tudni, hová tette a vagyont, amit elvitt magával. Nem gyászolta, amit a fiú eltékozolt, inkább annak örült, hogy a tékozló fiú hazatérte alkalmat nyújtott számára, hogy még többet adjon neki. Isten olyan gazdag, hogy legnagyobb öröme, ha adhat. Kincsesháza annyira telve van, hogy szinte fáj neki, ha nincs lehetősége rá, hogy gyermekeit ajándékaival elhalmozza.
Micsoda elégtétel volt az apa számára, hogy hazatért fiának új ruhát, gyűrűt, sarut ajándékozhatott, sőt akinek hazatérte örömére ünnepi lakomát rendezhetett! Másfelől viszont elszomorította, hogy az idősebb fiú nem engedte megajándékozni magát. Isten szívét szomorítjuk azzal, ha megkíséreljük, hogy valamit mi adjunk neki, mert Ő végtelenül gazdag. De ha újra meg újra engedjük, hogy Ő ajándékozzon meg minket, ezzel nagy örömet szerzünk számára. Ugyanígy nyomorúságos minden olyan kísérlet, amely tenni akar érte valamit, mert Ő mindent megtehet. Mindörökké Ő az adakozó és a cselekvő! Bárcsak felismernénk, milyen gazdag és milyen nagy az Isten, mert akkor ráhagynánk minden cselekvést és minden ajándékozást. Vagy úgy gondolod, hogy nem jól viselkedsz akkor, ha nem igyekszel többé Istennek kedvét elnyerni? Vagy azt gondolod, hogy ha minden ajándékozást és cselekvést átengedsz Istennek, akkor az eredmény nem lesz olyan kielégítő, mint ha te is hozzáadnád a magad részét? Valahányszor önerőnkből próbálunk Istennek tetszeni, mindig a törvény cselekedeteinek csapdájába esünk. Isten előtt minden cselekedetünk, még az ún. „jó cselekedet” is megvetésre méltó. Minden cselekedetünk „holt cselekedet”, amelyért bűnbánatot kell tartanunk.
Mind az idősebb, mind a fiatalabb fivér egyaránt távol volt az atyai ház örömétől. Igaz, az idősebb nem távozott el messzi országba, alapjában véve mégis távol volt az atyai háztól. Mivel nem volt hajlandó lemondani saját érdemszerző jó cselekedeteiről, sohasem tapasztalhatta meg a fiúság örömét oly nagy mértékben, mint az öccse.
Egy magasabb igazságosság
Mit értett Urunk azon, hogy: „Mert mondom nektek, hogyha a ti igaz voltotok nem több az írástudók és farizeusok igaz voltánál, semmiképpen sem mehettek be a mennyeknek országába” (Mt 5,2)? Krisztus itt nem az írástudók és farizeusok képmutatásáról, hanem a megigazultságáról beszél. A Filippi 3-ból kiderül, hogy az ő igaz voltuk a törvény igazsága volt. Az Úr pedig itt az „igaz voltotok”-at szembeállítja a farizeusok és írástudók igazságával. Mit ért ezen az Úr? Egyes teológusok szerint ez a „Krisztus igazsága”, csakhogy itt nem az Úr igazságáról, hanem „a ti igaz voltotok”-ról van szó. És ha a farizeusok és írástudók igazsága egy bizonyos mérték szerinti volt, ugyanúgy kell lenni a „ti igaz voltotok”-nál. A szövegösszefüggésekből kiderül, hogy ez a kétféle megigazultság csupán a szintkülönbségben különbözik egymástól. „Hallottátok, hogy megmondatott…, én pedig azt mondom nektek..: ‘ (Mt 5,21.22.27.28). Az írástudók és farizeusok igaz volta a törvényen alapul, a „ti igazságotok” azonban azon, hogy „én pedig azt mondom nektek”. És mennyivel magasabb ez az utóbbi mérték, mint az előbbi! – De hogyan emelhette meg az Úr a megigazultság mértékét; amikor az emberek már előzőleg, évszázadokon át hiába próbálták meg az első mértéket betölteni? Azért tehette ezt, mert bízott saját életében. Nem aggasztotta, hogy önmaga elé oly magas mértéket állít. Ha elolvassuk Isten országának törvényeit a Máté 5-6-7. fejezetében, akkor felbátorodunk, mert látjuk, milyen határtalanul bízott az Úr a saját életében. Ez a három fejezet megmutatja, milyen nagyra értékeli Isten az isteni életet. Az elénk állított rendkívül magas követelmények mutatják, mennyire bízik Isten abban az életben, amelyet belénk adott.
Nem is sejtjük, milyen erősen tart bennünket karmai között a törvény. Valósággal csontjainkban van, és áthatja egész lényünket. Ezért munkálkodik Isten éjjel és nappal bennünk, hogy megszabadítson bennünket tőle.
III. Megszabadítva a törvénytől
Isten megszabadít nemcsak a bűntől, hanem a törvénytől is
Ahogy már láttuk, Isten nem foglalkozott közvetlenül a bűnnel, amikor minket megszabadított belőle, és nem is nyúlt hozzá a bűn testéhez. Ahelyett megfeszítette a mi ó-emberünket. A Rómaiakhoz írt levél 6. fejezete egy rabszolgát mutat be és annak gazdáját. Isten nem úgy szabadította meg a rabszolgát urának hatalmából, hogy agyonütötte az urat, hanem úgy, hogy megölte a rabszolgát. Most már nem számít, hogy ez az Úr még él, és minden urak közt a legrettenetesebb, mert a rabszolgának már nem árthat, mivel az a kereszt által kimenekült a hatásköréből. A bűn uralma nem terjed a síron túl.
A Róma 6-ban a bűntől való szabadulásról van szó, a Róma 7-ben pedig a törvény alól való szabadulásról. Sok keresztény ember felismeri, hogy meg kell szabadulnia a bűntől. Ugyanakkor nem ismeri fel, mennyire szükséges, hogy a törvény alól is felszabaduljon. Mikor fiatal voltam, azt mondták tanítóim, hogy meg kell szabadulnom a törvénytől, és ezt megerősítették azok a könyvek is, amelyeket olvastam. Valójában azonban nem értettem, miért szükséges ez. Hogy a bűntől meg kell szabadulnom, azt világosan láttam, de hogy miért kell a törvény alól is megszabadulnom, az meghaladta felfogóképességemet: Áldott legyen az Úr, most már látom, hogy miért. Az, aki nem téved, szükségesnek tartja, hogy a törvény alól megszabadítson. Ma már tudom, hogy a törvény alól való felszabadítás teszi csak lehetővé, hogy ne süllyedjek vissza a bűnbe.
A törvény követelése és az ember tehetetlensége
Mi a törvény jelentősége? A törvény létezése bizonyítja, hogy Isten bizonyos dolgokat megkövetel az embertől. Legyünk tisztában azzal is, hogy a törvényben semmi visszás dolog nincs! Pál azt mondja:
„Azért ám a törvény szent, és a parancsolat szent, igaz és jó” (Róm 7,12). A törvénnyel minden rendben van, csak velem nincs minden rendben. A törvény követelései igazak, de akitől követel, az nem igaz. A nehézség nem abból adódik, hogy a törvény követelései igazságtalanok volnának, hanem abban, hogy én képtelen vagyok azokat teljesíteni. Ha bizonyos vétket követtem el, a hatóságok teljes joggal követelhetnek tőlem 1000 márkát. De ha csak 10 márkám van, és ezzel akarok eleget tenni a követelésnek, akkor a helyzet eleve kilátástalan.
„Bűn alá rekesztett” ember vagyok (Róm 7,14). A bűn teljesen hatalmában tart. Képzelj csak magad elé egy kétbalkezes szolgát. Senki sem veszi észre ügyetlenségét, amíg semmit sem csinál. Igaz ugyan, hogy semmiben sincs segítségedre, de legalább nem okoz kárt sem. Ha azonban azt mondod neki: „Ne tétlenkedj egész nap, csináld ezt meg ezt!” – akkor elkezdődik a bosszúság. Alighogy felállt, már felborít egy széket, néhány lépést tesz és belebotlik egy sámliba, utána pedig leejti a drága tányért. Amíg nem kérsz tőle semmit, észre sem lehet venni ügyetlenségét. De ha megmondod neki, mit tegyen, kiderül alkalmatlansága. A követelések egészen rendjén valók, de a szolgával valami nincs rendben. Alapvetően ügyetlen, akár csak ül a széken, akár megpróbál dolgozni – s ha kívánod, hogy csináljon valamit, azzal legföljebb csak napvilágra jön alkalmatlansága.
Természettől fogva bűnösök vagyunk. Amíg Isten nem kíván tőlünk semmit, addig úgy látszik, minden rendben van. Abban a pillanatban azonban, amikor Isten valamit megkövetel tőlünk, kiderül egész bűnös mivoltunk. A törvény leleplezi gyöngeségünket. Ha tétlenül ülök, minden rendben van. De ha kívánnak tőlem valamit, akkor elrontom. És ha valamit rám bíznak, bizonyos, hogy nem fogom jól elvégezni. Ha a bűnös ember szembekerül a szent törvénnyel, akkor derül csak ki teljes egészében bűnös volta. Miután láttuk a törvény követelményeit és annak kihatásait, felmerül a kérdés: mit jelent megszabadulni a törvény alól. Ha a törvény azonos Isten követeléseivel, akkor a törvény alól való szabadulás azt jelenti, hogy megszabadulok a követelésektől, amelyeket Isten velem szemben támaszt. A törvénytől való szabadulás azt jelenti: Isten nem követeli tőlem többé, hogy valamit tegyek érte, azaz egyáltalán nem követel tőlem semmit.
Össze vagyunk házasodva a törvénnyel
A Róma 6-ban láttuk, hogyan szabadított meg Isten bennünket a bűntől, a Róma 7-ben pedig azt, hogyan szabadít meg a törvény alól. A 6. fejezetben az úr és rabszolgája példáján látjuk, hogyan szabadít meg Isten a bűntől, a 7. fejezetben pedig a két férj és egy feleség példáján látjuk, hogyan szabadulunk meg a törvény alól. A bűn és bűnös egymáshoz való viszonyát az úrnak és rabszolgájának egymáshoz való kapcsolata mutatja, a törvénynek és a bűnösnek egymáshoz való viszonyát viszont a férjnek feleségével való kapcsolata. Figyeljük meg, hogy a Róma 7-ben bemutatott képben csak egy asszonyról, de két férjről van szó. Az asszony rendkívül kínos helyzetben van, mert csak egy férj felesége lehet, márpedig sajnos a kevésbé kívánatos férjhez ment feleségül. De ne értsük félre a dolgot. Akivel az asszony összeházasodott, az jó ember. A probléma abban van, hogy egyáltalán nem összeillő ezzel a férjével. Ez a férje kínos pontossággal megköveteli a rendet, az asszony azonban egyáltalán nem gondos. A férj gondosan és pontosan előír minden tennivalót, a feleség viszont nem veszi a dolgokat olyan komolyan, ő nagyvonalú. Lehet-e boldog egy ilyen házasság? A férj azonfelül rendkívül magas követelményeket állít felesége elé: állandóan követel tőle valamit. Ezért viszont nem lehet a férjnek szemrehányást tennünk, hiszen a férj mindezt elvárhatja feleségétől, és kívánságai jogosak. A férjben tehát nincs semmi kivetni való, a követelményeiben sem, csak éppen nem a neki megfelelő asszonyt vette feleségül, nem olyan asszonyt, aki ezeket a követelményeket teljesíteni tudná. A két ember tehát nem tud kijönni egymással, ellentétes természetük miatt. Az asszony nagyon boldogtalan. Teljesen tudatában van gyakori hibázásának, de egy ilyen férjjel való együttélésben úgy látszik, hogy mindaz, amit mond vagy tesz: hibás. Van-e egyáltalán még reménység számára? Ha másféle férjjel házasodott volna össze, nyilván nem lenne ez a nyomorúságos helyzete. Ez utóbbi sem volna kevésbé igényes, mint az első, de ez nemcsak követelményeket támasztana, hanem segítene is azok teljesítésében. Szívesen férjhez menne hozzá, de hát még él az első férje. Mit tehet? Csak akkor mehet az asszony jog szerint egy másik férfihez, ha meghal az első férje.
Ez a történet nem tőlem származik, hanem Páltól. Az első férj a törvény, a második Krisztus, és te az egyik felesége vagy. A törvény sokat követel, de nem ad segítséget, hogy teljesítsd követeléseit. Krisztus viszont szintén sokat követel, sőt, olykor még többet is (Mt 5,21-39), de amit tőlünk követel, azt maga végzi el bennünk és általunk. A törvény követelményeket állít fel azokkal szemben, akik teljesen ki vannak neki szolgáltatva. Krisztus is követelményeket támaszt, de Ő maga tesz eleget bennünk ezeknek a követelményeknek. Nem csoda tehát, ha az a példabeli asszony szeretne megszabadulni első férjétől, hogy feleségül mehessen a másikhoz. A szabadulás egyetlen lehetősége az első férj halála: Ez azonban szívósan ragaszkodik az élethez. Nincs kilátás arra, hogy meghaljon. „…Míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, míg minden be nem teljesedik” (Mt 5,18).
Az egyiknek meg kell halnia
A törvény tehát mindörökre megáll. De ha a törvény soha el nem múlik, hogyan lehetek én valaha is Krisztus „felesége”? Nem mehetek férjhez másvalakihez, ha első férjem egyszerűen nem akar meghalni. Nos, mégis van egy kiút: Ha ő nem akar meghalni, hát meghalhatok én. Ha meghalok, ezzel a házasság fel van bontva. Pontosan ez az az út, amelyet Isten választott, hogy engem a törvény alól megszabadítson. A Róma 7-ben a legfontosabb rész az a fordulópont, amely a 3. és 4. vers között van. Az 1-3. versekből azt olvassuk, hogy tulajdonképpen a férjnek kellene meghalnia, a 4. versben viszont azt látjuk, hogy nem a férj, hanem a feleség hal meg. A törvény nem múlik el, én azonban meghalok, és ily módon, a halálom által megszabadulok a törvény alól. Világosan látnunk kell, hogy a törvény soha nem múlik el. Isten jogos követelményei megállnak mindörökké, és amíg én élek, eleget kellene tennem ezeknek a követelményeknek. Ha azonban meghalok, a törvény nem támaszthat többé igényt velem szemben. A síron túl nem követelhet semmit.
A törvénytől való szabadulásunk ugyanazon elv szerint történik, mint a bűntől való szabadulás. Miután meghaltam, régi gazdám, a bűn még tovább él; de a rabszolga felett való hatalma a síron túl megszűnik. Amíg éltem, ezernyi megbízatást adhatott, most azonban, hogy meghaltam, immár hiába szólongat. Mindörökre felszabadultam rabságából. Éppen így van a törvénnyel. Amíg a feleség él, férjéhez köttetett, de halála pillanatától fogva megszűnt a házassága! A törvény azután is követelhet, ahogy idáig tette, de a síron túl nincs már hatalma.
Krisztus mindenre elégséges halála
És most egy rendkívül fontos kérdés: Hogyan halok meg? – ezen a ponton válik világossá igazán, milyen nagy dolog az, hogy Urunk elvégezte értünk a nagy áldozatot. „Azért atyámfiai, ti is meghaltatok a törvénynek a Krisztus teste által” (Róma 7,4). Mikor Krisztus meghalt, teste megtöretett, és mivel énaz Ő testének egy tagja vagyok, én is megtörettem. Mikor Őt megfeszítették, engem is megfeszítettek. Egy ószövetségi példával tudnám ezt világossá tenni: a templomban a bizonyságtétel kárpitja választotta el a szentélyt a szentek szentjétől, és erre a függönyre kérubok voltak hímezve, amelyeknek arca – ember, oroszlán, bika és sas-arc – az egész teremtett világot kiábrázolták. (Látjuk az élet négy nagy területét: az ember, a vadállatok, a háziállatok és a madarak világát, tehát az egész élő teremtettséget.) A függöny mögött lakozott Isten, és a függönyön innen élt az ember. Az ember láthatta ugyan a kárpitot, de nem láthatta azt, ami mögötte rejtőzött. Ez a kárpit a mi Urunk testének kiábrázolója volt (Zsidó 10,20.). Az ember Urunknak csak külső megjelenését láthatta. A benne lakozó Isten azonban az ember számára láthatatlan volt. Mikor azután Krisztus meghalt, kettéhasadt a kárpit (Mt 27,51), úgyhogy az ember közvetlenül beláthatott a szentek szentjébe. Az Úr Jézus Krisztus halála óta Isten nem rejtőzik többé kárpit mögé. Mindenki megláthatja Őt. És mi történt a kérubok négy arcával, amikor a kárpit kettéhasadt? Isten kettéhasította a kárpitot, és ugyanakkor a kérubok négy arcát is, amelyek a kárpitba bele voltak hímezve. Teljességgel lehetetlen lett volna a kárpitot úgy kettéhasítani, hogy ne hasadjanak ketté a kérubok is. Amikor az Úr meghalt, Isten számára megszűnt az odáig való egész teremtettség. „Azért testvéreim, ti is meghaltatok a törvénynek a Krisztus teste által” (Róma 7,4). Annak a példabeli asszonynak a férje lehet, hogy még egészséges és erős – mihelyt azonban az asszony meghalt, nem lehet már semmiféle módon hatással az asszonyra, akármennyi követelményt támaszt is vele szemben. Az asszonyt halála felszabadította férjének követelései alól. MikorKrisztus meghalt, mi is vele haltunk, és az Úrnak ez a mindeneket átfogó halála megszabadított minket a törvénytől. Urunk azonban nem maradt sírjában, hanem harmadnapon feltámadott. És mi, akik benne vagyunk, feltámadtunk vele együtt! A halál nem tudta rabságában tartani Őt, és mivel mi testünkbenugyanazt tapasztaljuk meg, amit Ő megtapasztalt, a halál bennünket sem tarthat fogságában. Az, hogy az Úr teste vagyunk, magában foglalja nemcsak halálát, hanem a feltámadását is. Krisztus feltámadása test szerint való feltámadás volt. Ezért mi, akik Krisztus testének tagjai vagyunk, nemcsak meghaltunk a törvénynek, hanem élünk, de Istennek.
A feltámadott élet
Amikor Isten bennünket eggyé tett Krisztussal, nemcsak azzal a szándékkal tette, hogy mi Krisztussal együtt meghaljunk, hanem ennél sokkal dicsőségesebb dolgot is készített számunkra: „…hogy legyetek máséi…” (Róm 7,4). A halál felbontotta régi házasságunkat, és az az asszony, akit egykor valósággal a kétségbeesésbe hajszolt első férjének szüntelen követelőzése, végre szabad, és feleségül mehet a második férjhez. Ő is támaszt igényeket, de erőt is ad azok teljesítésére.
És mi az eredménye ennek az új kapcsolatnak? Az, hogy „gyümölcsöt termünk Istennek” (Róm 7,4). Krisztus teste által ez az asszony meghalt, és most már eggyé lett Krisztussal annak halálában és feltámadásában is. És feltámadott életének ereje által immár gyümölcsöt terem Istennek. Az Úr feltámadott élete képessé teszi arra, hogy mindazt teljesítse, amit Isten szentsége megkövetel tőle. Isten törvénye nem szűnt meg, hanem maradéktalanul ki van elégítve, mert a feltámadott Úr immár benne éli életét, és ez olyan élet, amely mindig kedves Istennek.
Gyakorlati szabadulás
Miután e kérdést tanszerűen tisztáztuk, látnunk kell, mit jelent mindez a gyakorlatban. Mit jelent a törvénytől szabadnak lenni a mindennapi életben? Egyszerűen ezt: Mostantól fogva semmit sem teszek Istenért, meg sem kísérlem, hogy kedves legyek előtte. Erre talán ezt mondod: „Ez borzalmas tévtanítás!” Pedig abban a pillanatban, amikor ismét megpróbálok Istennek kedves lenni, máris újra a törvény alatt vagyok. A törvénytől szabadnak lenni azt jelenti, hogy nem vagyok köteles többé a törvény rendelkezéseit betölteni. Mivel nem tartottam be a törvényt, kimondatott felettem a halálos ítélet. Ezt az ítéletet végre is hajtotta Isten, és én a halálom által minden követelmény alól felszabadultam. A törvény ugyan továbbra is követel, de most másvalaki teljesíti azt énbennem. A törvény kielégíttetett, de az én hozzájárulásom nélkül. Most már valaki más az, aki bennem azt teszi, ami Istennek kedves. Mostantól kezdve semmit nem teszek a magam erejéből, hogy Istennek szolgáljak. Isten azt mondja, hogy éljek neki kedves életet. Ez nekem nem sikerült, ezért adott át engem a kereszthalálnak. Ha pedig mostantól fogva nem igyekszem a magam erejéből Istennek tetszeni, ezzel megvallom, hogy Isten igazságosan cselekedett, amikor engem nem tartott másra, mint a kereszthalálra méltónak. Vonakodom bármit is tenni a magam erejéből, és ezzel jóváhagyom Istennek az óemberem felett kimondott ítéletét. És mikor halálba adom magam, az Úr kinyilatkoztatja bennem feltámadott életét.
Az Úr maga teljesíti saját követeléseit
Ily módon egyszerű formulával fejezhetjük ki a keresztény életet. Mikor a törvény valamit követel tőlem, azt mondom az Úrnak:
– „Uram, erre nem vagyok képes” – „Uram, ezt meg sem próbálom”
– „Uram, én bízom benne, hogy Te mindazt megteszed, amit tőlem követelsz.”
Ha pl. közel vagyok ahhoz, hogy elveszítsem türelmemet, egyszerűen így szólok az Úrhoz: „Uram, én képtelen vagyok türelmes lenni, meg sem próbálom. Bízom benne, hogy Te helyettem is türelmes vagy.” Ugyanígy, amikor a büszkeség kísért: „Uram, én nem tudok alázatos lenni, meg se kísérelem; de bízom benne, hogy Te helyettem is alázatos vagy.” Ezt jelenti gyakorlatilag, hogy megszabadultam a törvénytől, és másé vagyok. Tudjuk, hogy sem türelmesek, sem alázatosak nem tudunk lenni, csak az a gond, hogy ezt újra meg újra megkíséreljük. Mihelyt azonban megtudjuk, hogy felszabadultunk a törvény alól, meg sem próbálkozunk többé, hogy a követelményeknek eleget tegyünk. Az Úr is követel tőlünk, de mibennünk Ő maga teljesíti a követeléseit.
Mi történik, amikor egy nő férjhez megy? Többé nem a maga nevét viseli, hanem egy más emberét. De ezentúl részesül annak minden vagyonából is. Pontosan ez történik, amikor Krisztussal összeházasodunk. Ha az Övéi vagyunk, akkor miénk mindaz, ami a Krisztusé. Az Ő kimeríthetetlen gazdagságának birtokosaiként képesek vagyunk valamennyi követelését teljesíteni: „Azért testvéreim, ti ismeghaltatok a törvénynek a Krisztus teste által, hogy legyetek máséi, azéi, aki a halálból feltámasztatott, hogy gyümölcsöt teremjünk Istennek” (Róm 7,4).
forrás:
https://keskenyut.files.wordpress.com/2013/08/szabadulc3a1s-watchman-nee.pdf