A hit és hitetlenség, teizmus és ateizmus, Istenbe vetett bizalom és bizalmatlanság határmezsgyéjén újra és újra felmerülnek a miért kérdések. Miért engedi meg Isten a szenvedést? Miért történnek rossz dolgok? Ha létezik, és szeret minket, akkor Isten miért nézi tétlenül, hogy az emberek nehézségeket, szenvedéseket élnek át? E kérdésekben érintettek lehetünk azon ismerőseink miatt, akik nekünk szegezik őket, és saját megtapasztalásaink miatt is. A Biblia egyértelmű választ nem ad rájuk — még Jób könyve sem –, hanem inkább kijelenti: “Vannak titkok, amelyeket Istenünk, az Örökkévaló megtartott a maga hatalmában, és elrejtett előlünk” (5Móz 29:29, EFO). Máshol pedig ezt írja: “Isten dicsősége az, hogy a dolgokat elrejti. A királyok dicsősége az, hogy a dolgokat kikutatják” (Péld 25:2, MBT). És bár bizonyos dolgok valóban el vannak rejtve előlünk, törekedhetünk a megértésre, kereshetjük a válaszokat, de közben őrizzük meg az Isten felé, mint szuverén, mindenható Úr felé való bizalmunkat.
A címben szereplő kérdésre adhatunk egy rövid és tárgyilagos, a bibliai kijelentésből származó választ. Ám megpróbálhatunk a dolgok mögé látni, és bibliai szereplők élete és szenvedése mögött észrevenni a rossz dolgok értelmét, misztériumát.
A Szentírásból kiderül, hogy az emberi élet felhőtlenül boldog és beteljesedett lett volna, ha az első emberpár nem szakít a tudás fájáról. Ám megtették, és ez az “aprócska” tettük minden addigi szép reményt felborított. A jó és rossz tudásának fája szimbolizálja azt, hogy az ember akarja eldönteni, mi jó és mi rossz; az ember saját tapasztalatából akarja megismerni a jó mellett a rosszat is. Kinyilvánította az emberiség, hogy nem kér Isten vezetéséből, uralmából, hanem maga akar önmaga fölött uralkodni. Azóta pedig olyan világban élünk, melyről a Prédikátor találóan jegyezte meg: “Mindezt láttam, és megfigyeltem minden dolgot, a mely történik a nap alatt, oly időben, a melyben uralkodik az ember az emberen maga kárára” (Préd 8:9, KÁR).
Jogot követeltünk magunknak arra, hogy irányítsuk magunkat, társadalmunkat és világunkat. Most pedig ezzel szembesülünk. Ilyen a világ, ilyenek a körülményeink, és ilyen szenvedésekkel kell szembesülnünk, amikor nem adjuk meg Istennek az uralkodás jogát. Mindezek az állapotok akkor fognak majd megváltozni, amikor Jézus, mint messiási Király megkezdi uralkodását a világ fölött, és beteljesülnek a Millenniumra és az örökkévalóságra adott ígéretek, pl. ez: “Minden könnyet letöröl a szemükről, s nem lesz többé halál, sem gyász, sem sírás, sem fájdalom, mert a régi dolgok elmúltak” (Jel 21:4, EFO).
Ám kereshetünk a Bibliában olyan válaszokat is, melyek nem egy fatális szerencsétlenségként mutatják be a szenvedést. A nehézségek esetében ugyanis nem csak az e világból való elvágyódásunk jelenti a megoldást — azok már ebben a világban is gyümölcsöt teremhetnek az életünkben.
Először fel kell tennünk a kérdést, hogy valóban rossz-e az, amit mi rossznak élünk meg?! Példaként nézzük Pál apostolt, aki éppen hosszas fogságának elején van a börtönben: “A parancsnok ekkor utasította a katonáit, hogy Pált vigyék be a várba” (ApCsel 22:24, EFO). Miért szabadította ki Isten Pétert a börtönből (vö. ApCsel 5:17-33), és Pált miért nem? Ha Pál is kiszabadul, akkor a zsidók valószínűleg meggyilkolták volna (ApCsel 22:22, 23:12-15). Így a “kisebb rossz” megvédte őt egy “nagyobb rossztól”. Isten megengedi az életünkben a szenvedést és a nehézségeket, és időnként azok egy nagyobb bajtól óvnak meg minket.
Jó példa erre az, amit Böjte Csaba ír le az egyik könyvében (Hiszek a szeretet végső győzelmében). Egy idős néni, aki már elveszítette két fiát, sírva rohan be a templomba, és kiáltozva mondja el Istennek: nem lehet olyan gonosz, hogy a harmadik fiát is elvegye tőle (valami baleset vagy betegség miatt volt a fiú éppen a halálán). A fiú végül felgyógyult. Egyszer azonban részegen úgy ütötte meg az édesanyját, hogy belehalt a sérülésébe. Ha annak idején belehal a fia a betegségébe, akkor ma még élne az édesanyja. A szenvedés valami nagyobb rossztól óvta volna meg — amire azonban nem derül fény.
Visszatérve Pál történetére, tudjuk, hogy Isten azért hívta el őt, hogy bizonyságot tegyen róla mindenki előtt, beleértve még a királyokat is (ApCsel 9:15). A börtönből pedig egyenes útja vezet a királyok elé, sőt még Rómába is eljut a császár udvarába (vö. ApCsel 23:11). Az, amit az apostol átél, tökéletesen beleillik Isten tervébe. Minden egyes nehézség, mellyel Pál szembesült, közelebb vitte őt ahhoz a tervhez, mely Isten fejében létezett az ő életével kapcsolatban.
Mindezek ellenére azonban a rosszat nem szabad elbagatellizálni. A szenvedés igenis szenvedés, még akkor is, ha Isten tervébe tökéletesen beleillik. Ilyenkor egy dolgot érdemes még szem előtt tartanunk, melyre Jób története tanít meg minket. Ha a róla szóló bibliai könyvet egyetlen igeversben kellene megfogalmazni, az az efezusi levélből ez lehetne: “Most viszont [Isten] meg akarja mutatni sokoldalú bölcsességét az Eklézsia közreműködésével a mennyei hatalmasságoknak és fejedelmeknek” (Ef 3:10, EFO). A nehézségek egy olyan színpadon történnek, ahol nem látunk a színfalak mögé. Ott áll azonban Isten, és Jóbra, Pálra, Péterre, a kivégzett Jakabra, és ránk mutatva tanítja a szellemvilágot engedelmességre.
Talán ez a gondolat sem segítség első hallásra, de érdemes elmélkedni rajta. A szenvedéseink ugyanis megpendítenek egy húrt, mely az örökkévalóságban, valamint Isten mennyei birodalmában rezonál. Ilyenkor bátorítást és erőt meríthetünk abból, hogy Istennel együtt tudunk működni, amint igyekszik a világot jobbá tenni.
forrás:
https://infaustus.wordpress.com/2015/02/10/miert-engedi-meg-isten-a-szenvedest/